Březen 2007

Druhé kolo se blíží

18. března 2007 v 22:11 | Jiří Toman |  Poznámky pro výrobu
Pondělí 2. dubna bude již za dva týdny. Z letmých poznámek na chodbách školy vím, že většině soutěžících chybí už jen maličkosti k dokončení díla. Ze zkušenosti vyplývá, že až dokončíte tuto maličkost, objeví se další a někdy i dvě. Proto volám: Neváhat!
Konkrétně připomínám a nabízím: Těsnění mezi komorou a zákl. deskou - pokud není plechovka dobře zabroušena a šrouby jsou nerovnoměrně staženy, komora netěsní dobře, motor se špatně rozebíhá, otáčky jsou nízké. Doporučuji silikonový tmel pro motory (k mání u J.T.)
Přehaněč slepte dobrým epoxidem (např. Quick 120 °C, k mání u J.T.)
Mazání - neopomeňte všech 7 míst, nejdůležitější je píst ve válci a vodítko.
Vibrace - hrubé vyvážení nedá téměř žádnou práci, odměna je velká. Připomínám Jirku, kterému motorek málem utekl ze stojanu.
Dále připomínám, že pro usnadnění měření otáček je vhodné, aby jedna strana setrvačníku byla matná. (černá barva ve spreji je k mání u J.T.)
Na závěr oznamuji, že při soutěžním měření otáček bude motor stát na drátěném roštu.
A ještě jedno doporučení: přijďte si motorek vyzkoušet do laboratoře při soutěžních podmínkách.
Hodně zdaru přeje Jiří Toman

PRVNÍ KOLO SOUTĚŽE

5. března 2007 v 21:21 | Jiří Toman
A je očekávané pondělí 5. března 10 hodin. U dveří laboratoře se netísní desítka stirlingkářů, jak to naznačovalo nulté kolo, ale jen čtyři majitelé funkčních strojů a s nimi pár dalších soutěžících, kteří se nestyděli za svůj zatím nedokončený motorek.
Takto to vypadalo na startovní čáře: Zleva - Jirka holek, Lukáš Novák, Ondra Papoušek a Martin Kopecký.
Jako první nebojácně nastoupil s motorkem na soutěžní plynový hořák Martin Kopecký, se svým, vodou chlazeným jednoválcem. Škoda, že nepočítal s průhybem roštu a část vody se mu vylilo přes nízkou plastovou ohrádku. Nicméně, motorek se brzo rozběhl a dosáhl pěkných 236,9 ot/min.
Jako druhý nastoupil Jirka Holek, ale pro malou závadu na hřídeli předal místo na startu Ondrovi Papouškovi. Jeho stroj, který mu doma pěkně šlapal, však v laboratoři KOM poněkud trucoval..Jeho elegantní a čisté provedení však nechalo v porotě pěkný dojem.
Třetím na startu byl Lukáš Novák se svým výrazně žebrovaným strojem. Ten se pozvolna rozběhl a stabilně se pohyboval spíše v nižších otáčkách. V okamžiku, kdy se zdálo že se rojede, stalo se cosi a vzduchem chlazený stroj stál. Digitální otáčkoměr ukázal nejvyšší dosažené otáčky 141,4 ot./min.
Poslední na start nastoupil Jirka Holek. Jeho uvolněná klika byla již dotažena a svírala s druhou klikou potřebných 90°. A dobře to motoru udělalo. Rychle se rozběhl, točil se jako divoký rudý drak, že jej div vibrace neshodily ze stojanu. Jirka musel dvakrát zasahovat. Měření otáček však bylo bez přidržování a otáčkoměr téměř po celou minutu ukazoval skoro 300ot/min. Nejvyšší otáčky pak 301,5 ot./min. Z obrázku i na vás čiší solidní čisté provedení, škoda, že jen jeden klikový mechanismus byl vyvážen.
A to už je pořadí soutěžících motorků z leva do prava. V prvním kole jasně a s převahou zvítězil se svým rudým ďáblem JIRKA HOLEK ze třídy 3.C otáčkami 301,5 ot/min před Martinem Kopeckým 3.A s 236,9 ot/min..
Na závěr je potřeba říci, že porota (Ing. Jiří Toman a Ing. Martin Theimer) nerozhodovali o vítězi prvního kola v kategorii provedení a technických zlepšováků, pouze tyto prvky ocenila. Vítězství v těchto kategoriích bude vyhlášeno až ve druhém kole.
Plynule měnitelný poloměr obou klik - M Kopeský, O Papoušek
Vodní chlazení - M Kopecký ( i když poněkud nedbale provedené)
Snadno měnitelné, magnetické vyvažování - M Kopecký
Žebrované chlazení - Lukáš Novák (poněkud nedbale přilepené - pozor! Lepený spoj představuje tepelný odpor
POZOR !!
Kdo by chtěl přehaněč pájet cínem, dopadne jako Lukáš, jemuž se za chodu rozpadl. Teplota tavení cínu je 180°C, teplota teplé části mutoru je přes 200°C.
Na samý závěr je třeba pochválit motor Daniela Jarolíma s pěkně provedeným vodním chlazením, který se soutěže neúčastnil, protože krátce před startem poškodil pístní tyč přehaněče.
Rád bych ještě povzbudil věechny ty, kterým ještě něco zbývá dodělat a kteří se proto styděli přijít k 1. kolu. Věřím, že na startu druhého kola 2. dubna v 10.00 se sejde všech 20 přihlášených účastníků se svými funkčními Stirlingovými motorky.
Jiří Toman