Duben 2007

ZÁVĚRY SOUTĚŽE "VYROB SI SVŮJ STIRLINGŮV MOTOR"

30. dubna 2007 v 23:04 | Jiří Toman
Závěr soutěže vypadal přátelsky a optimisticky - pohleďte sami
Všechny motorky byly podrobeny rozboru a zkoumání, vítězný motor byl, jak už je známo, rozebrán a proměřen.
Zde, na soutěžním kahanu i v souboru detailních záběrů je vidět, že rozhodování v dalších kategoriích nebylo jednoduché.
Výsledky soutěže v katedorii b) DESIGN A PROVEDENÍ
c) TECHNICKÁ VYLEPŠENÍ
Změřit nejvyšší otáčky bylo jednoduché. Vybrat nejlepší design a nejpřínosnější vylepšení bylo velice těžké. Každý ze soutěžících přinesl něco svého. Výběrem jednoho už aby se porota omlouvala druhému. Proto také odměny (které zůstanou utajeny do poslední chvíle) budou pro všechny, kteří zůstali na trati a je se na co těšit. Nicméně, soutěž byla vypsána a porota oceňuje o něco více, než ostatní v kategorii
b) Design a provedení - start. č. 1 Jáchyma Doubka z 3.B za precizní kulisy, pěkné, čisté provedení celku až po pěkný, účelový klíček.
c) Technická vylepšení - start.č. 4 Dana Jarolíma z 3.B - za pěkné vodní chlazení evidentně velmi účinné (2. místo v otáčkách).
Oceněným žákům blahopřejeme.
Předání odměn proběhne ve středu 2.5.07 od 9.40 hod. v učebně STT během prezentace, konané pro žáky školy. Odměny předá pan ředitel Ing. J Červený.
J Toman a M Theimer

Popis soutěžících Stirlingových motorků

28. dubna 2007 v 12:53 | Jiří Toman |  Poznámky pro výrobu
Start. č. 1 - Jáchym Doubek 3.B (322 ot/min.)
Jáchym zkonstruoval velice lehké nastavitelné kliky - kulisy, spodní teplosměnná plocha je zvětšená, motor je velice důkladně utěsněn, vyvážení je provedeno napevno.
Start. č. 20 - Martin Vejvoda 3.B (320 ot./min.)
Martin se soustředil na stabilitu a na přestup tepla. Spodní teplosměnná plocha je zapuštěná v těžké proříznuté dlaždici, která vhodně usměrňuje obtékající horké spaliny. Horní ocelová deska krátkodobě odebírá dost tepla a zároveň činí motor stabilním.
Start. č. 4 Dan Jarolím 3.B (376ot/min.)
Dan zkonstruoval pěkně provedené chlazení vodou - zpočátku se voda ohřívá, později se odpařuje. Dále spodní zvětšenou tsm. plochu a pěkné vyvážení.
Start. č. 8 - Martin Kopecký 3.A (311ot./min)
Martin provedl nepříliš elegantní, ale účelné chlazení vodou ze silikonového tmelu. Setrvačník je vyroben z CD disku, vyvážení pomocí přilepených mincí. Oba klikové čepy mají plynule nastavitelný poloměr, Motorek dělá dojem povrchního zpracování, ale spolehlivě běhal už od nultého kola.
Start. č. 11 - Lukáš Novák 3.A (141,4 ot./min.)
Lukáš zkonstruoval zajímavé chlazení vzduchem - jednak na horní tsm. ploše a dále z boku v horní části komory. Přitažení plechovky je provedeno důkladnými napínáky, setrvačník tvoří 2 CD disky.
Start. č. 9 Petr Fojtů 3.C
Petr osadil svůj motorek perfektními klikami s kulovými čepy a ojnicemi z drátu z jízního kola. Mohutný chladič neměl při soutěži možnost zapracovat, protože se mu krátce před startem rozpadl přehaněč.
Vítězný motorek Jirky Holka se start. č. 10 je popsán samostatně
J.T.

Popis vítězného stroje

9. dubna 2007 v 22:51 | Jiří Toman |  Poznámky pro výrobu
Hlavní část soutěže je za námi.
Protože se příští rok bude soutěž opakovat - opět pro žáky třetích ročníků (už teď se druháci ohlašují) a protože je dobré, aby úroveň motorků a jejich výkonů šla nahoru, zveřejňuji popis nejúspěšnějšího motorku, který postavil Jirka Holek z 3.C, vítěz obou kol.
Nejprve důležité parametry :
Vnitřní průměr plechovky - 98mm. Průměr přehaněče - 95mm (vůle 1,5mm). Výška přehaněče - 30mm. Zdvih pístu - 15,2mm. Zdvih přehaněče - 21mm.
Použitá plechovka je v horní části zvlněná (lepší chlazení) a je dobře přijepena k základové desce. K ní jsou shora přitisknuty tři počítačové chladiče a po obvodu přilepeny. Poloměry klik jsou pouze skokově nastavitelné, oba klik. mech. jsou vyváženy šroubky. V dolní části plechovky je kvůli stabilitě závaží ze silného drátu. Plechovka i se závažím je natřena stříbrnou barvou na kamna. Setrvačník je na hřídeli opřen o velkou silnou podložku a přitažen klikou, takže vůbec nehází. Motor se rychle rozebíhá a dlouhodobě udržuje ve vysokých otáčkách.(max. 423 ot/min) Už při otáčení rukou je cítit, že je celý motor tuhý bez vůlí.
Zajímavé detaily tohoto, ale i dalších mororů budou zveřejněny v obrazové části.
Hodnocení tech. provedení a vylepšení dalších motorů bude zveřejněno v nejbližších dnech. Zároveň bude zveřejněn termín Stirlingové přehlídky, exhibice pro veřejnost, která se pravděpodobně uskuteční ve středu 2. května o velké přestávce v učebně STT. Tam pan ředitel předá odměny vítězům.
Přehlídka po veřejnost se určitě uskuteční ve středu 2.5.07 o velké přestávce v učebně STT. Zde pan ředitel předá odměny vítězům soutěže.
J.T.

VÝSLEDKY DRUHÉHO KOLA

3. dubna 2007 v 23:21
Do druhého kola se dostavilo sedm účastníků soutěže
"VYROB SI SVŮJ STIRLINGŮV MOTOR"
V nejvyšší pohodě se soutěžící střídali na soutěžním hořáku. Zvědavost, jak kamarád dopadne a pracovní úsilí při dodělávání posledních úprav - to byla atmosféra soutěže.
Motorky byly postaveny na plynový kahan, po zahřátí a rozběhu byly měřeny digitálním otáčkoměrem okamžité otáčky po dobu asi 2minuty. (tento čas bude v příštích ročnících přesně dodržován) Nejvyšší dosažené otáčky byly zaznamenány.
Tepelné podmínky příkonu byly: Plamen kahanu na zemní plyn s příkonem 1 litr plynu za 40s (měřeno laboratorním plynoměrem) při tlaku plynu 250 mm vodního sloupce a pb 753mm Hg.
Zkrátka přibližně ztlumený malý plynový vařič.
Výsledky v hlavní kategorii - nejvyšší dosažené okamžité otáčky byly následující:
1. Jirka HOLEK 3.C 423 ot/min, startovní číslo (10)
2. Dan JAROLÍM 3.B 376 ot/min, sč(4)
3. Jáchym DOUBEK 3.B 322 ot/min, sč(1)
4. Martin VEJVODA 3.B 320 ot/min (jen pár vteřin po termínu se ot.zvedly na 330ot/min, sč(20)
5. Martin KOPECKÝ 3.A 311ot/min (jen chvilinku po termínu se ot. zvedly na 322ot/min), sč(8)
6. Lukáš NOVÁK 3.A 141ot/min (výsledek z prvního kola), sč(11)
7. Petr FOJTŮ 3.C 0 (těsně před závodem rozpadlý přehaněč), sč(9)
Všem účastníkům a zejména suverénímu vítězi Jirkovi Holkovi blahopřeji a děkuji za Vaši účast v této historicky první soutěži. Věřím, že bude následovat řada dalších ročníků, výsledky těch nejlepších budou určitě lepší, ale vaše prvenství vám už nikdo nevezme.
Rozbor výsledků v druhé a třetí kategorii bude uveden později
Jiří Toman
Vítězný motorek Jirky Holka