Duben 2008

Druhé kolo

28. dubna 2008 v 0:35
Milí přátelé
Letošní soutěž "Vyrob si svůj Stirlingův motor" je za námi. Kromě detailu - že zápisové formuláře a cedulky se kvůli kolapsu školního servru psaly v rychlosti v průběhu soutěže, probíhalo vše podle plánu. Na startovní plamen se postupně postavilo 12 Stirlingových motorů ze čtyř pražských škol.
A takto soutěž dopadla: POŘADÍ
Start. č.
Jméno
Škola
1.rozběh2.rozběh
Otáčky
Design

Tech. vylepšení

2
Jakub
Horníček
Betlémská
325
300

2

3
Honza
Chlad
Betlémská
217
223



4
Norman
Cziszár
Betlémská
0
274

3
2
8
Josef
Turek
Betlémská
139
0



9
Jarda
Mach a kol.
Prosek
434
455
3


10
Martin
Dolejš
Masná
270
251

1
1
11
Libor
Tomíček
Masná
0
580
1

3
12
Rosťa
Fikáček
Masná
418
445



13
Pavel
Skořepa
Masná
538
506
2


14
Martin
Chochola
Třebešín
186
136



15
Honza
Fiedler
Třebešín
38
272



17
Jarda
Chochola
Třebešín
381
285



V prvním rozběhu se projevilo pár zádrhelů. Číslo 4 a 11 nepřekonalo prvních zahřívacích 45 sekund a skolabovaly. V případě příštího vítěze se jednalo o uvolnění přehaněče z objímky. Další zádrhel, který stojí kvůli příštím soutěžím za zmínku, je ten, že zaolejované reflexní pásky neodrážely dobře světlo a musely po opravě na start znovu. Vítězem prvního rozběhu se stal Pavel Skořepa.
V druhém rozběhu to běhalo kromě Pepy Turka všem. A nejlépe Liboru Tomíčkovi, který dosáhl neuvěřitelných 580 ot/min a stal se v otáčkách absolutním vítězem celé soutěže. Tímto nasadil vysokou laťku, která se bude v příštím roce těžko překonávat.
A tady už ho máme v celé své kráse:





Po druhém rozběhu následovala pro závodníky pauza a odpočinek, pro porotu nejtěžší práce - vybrat motory nejlépe provedené a nejhezčí a pak ty, na kterých bylo takové vylepšení, jaké se ještě nevyskytlo. A to je náročná věc. Proto každý dostal kousek papíru, aby své vylepšení, svůj přínos do soutěže popsal černé na bílém a my pak jen novinky zkontrolovali a posoudili.


Porota se tentokrát skládala z Jiřího Tomana z Betlémské, pana Hakena z Masné a tří loňských úspěšných žáků - vítěze Jirky Holka, Dana Jarolíma a Petra Fojtů K posouzení designu, jsme přizvali Verunku Medkovou a Janu Kriegerovou, dívky z Betlémské, jejichž funkční vyrobený motorek ležel zapomenutý na chalupě.


A zatím co studenti si hráli s funkční replikou ležatého Stirlingova motoru a ždímali z něj maximální otáčky, porota rozhodla, že -


V kategoriích Technické provedení a design i Technické vylepšení zvítězil Martin Dolejš z Masné.




Martin Dolejš je považován za autora uložení hřídele ve dvou ložiskách, Jeho stroj má mosazný pracovní válec s chladícími žebry, širokou spodní základovou desku, celá konstrukce je tuhá, bez vůlí. Vzhledově na sebe poutal pozornost všech zainteresovaných i laiků.


Norman Csiszár z Betlémské upoutal jak svým designem a solidním provedením (3. místo), tak i nápadem na vylepšené chlazení. (2. místo)

Fotografie všech účastníků budou umístěny v extra rubrice - fotogalerie.


Z dalších vylepšení je potřeba vyzdvihnout následující:
Znovu uložení na dvou ložiskách - celý stroj je tužší, má menší sklon k vibracím, více vydrží. Jestliže se podaří od sponzora sehnat více ložisek, budou v příštím ročníku dodávána ložiska dvě.


Snadné seřizování výšky zdvihu klik. mech.
Chladící žebra i na vnitřní straně základové desky pro snadný přestup tepla. (zde je potřeba říci, že jen pro nedostatek odměn nebyli za toto oceněni Mach a spol. z Proseka.


Těsnící drážky v pístech - jestli je potřeba více těsnit píst je sporné - na rozdíl od vedení pístní tyče, kde je to jasné. Fakem je, že klukům z Masné všechny čtyři motorky běhaly spolehlivě.
Je nemožné postihnout všechny detaily, které kdo vynalezl. Mám za to, že každý, kdo motor postavil a slušně mu běhá, musel vynalézt něco svého, co se obtížně popisuje. Použitá krabička od Nivey jako přehaněč v jednom motorku činí vyjímku.
Ještě se podíváme na stroj Rosti Fikáčka
JT



Druhé kolo za dveřmi

14. dubna 2008 v 23:08 | Jiří Toman
Milí přátelé Stirlingových motorů
V pondělí 21. dubna v 10. 00 se opět sejdeme v laboratoři KOM u nás v Betlémské. Program soutěže bude obdobný prvnímu kolu. Laboratoř bude otevřena od 9.45 a vy můžete zaujmou své místo a připravit si svůj stroj.
- V 10.00 bude formální přivítání a následujících 20 minut můžete zahřívat motorky a opravovat drobnosti. K dispozici bude soutěžní kahan a jeden cestovní vařič. Pokud máte svůj vařič, můžete si ho přinést.
- V 10.20 začne první kolo - podle pořadových čísel. Opět každý postaví svůj stroj na soutěžní plynový kahan (1 l plynu za 40 sekund). Prvních 45s se motor zahřívá, následujících 45s se měří otáčky. Platí ty nejvyšší.
- Ihned po posledním startujícím následuje druhé kolo se stejnými pravidly. Pro umístění se berou vyšší otáčky.
- Po druhém kole bude pro soutěžící delší pauza než v prvním kole. Jednu hodinu budeme potřebovat, abychom posoudili provedení a technické vylepšení a vybrali ty, které odměníme. V této pauze si můžete prohlédnou repliku původního Stirlingova motoru, či koupit si svačinu.
- Závěrečné vyhodnocení vašich strojů, vyhlášení výsledků a předání odměn.
- Po skončení můžeme podiskutovat a pozastavit se nad problémy, které jste řešili.
__________________________
Novinka v této soutěži: Při soutěžním startu budeme měřit teplotu horní (studené) strany komory - většinou chladících žeber. Čím je teplota nižší, tím je větší práce oběhu motoru - a tím lépa jste vyřešili chlazení. Měření bude prováděno nově koupeným (pro tento účel) digitálním bezkontaktním teploměrem.
Rada: Pár z vás si stěžovalo na ložiska - trochu drhnou. Je to nečistotami. Odstraníme je dobře injekční stříkačkou se zahnutou jehlou - do ložiska stříkáme naftu (případně benzín) a setrvačníkem otáčíme. Nezapomeneme namazat řídkým olejem.
Na závěr přání hodně trpělivosti s odstraňováním posledních mušek - jako např. nevyváženosti.
Učitelé žáků a jiní zaujatí hosté jsou vítáni.
Jiří Toman