Druhé kolo

28. dubna 2008 v 0:35
Milí přátelé
Letošní soutěž "Vyrob si svůj Stirlingův motor" je za námi. Kromě detailu - že zápisové formuláře a cedulky se kvůli kolapsu školního servru psaly v rychlosti v průběhu soutěže, probíhalo vše podle plánu. Na startovní plamen se postupně postavilo 12 Stirlingových motorů ze čtyř pražských škol.
A takto soutěž dopadla: POŘADÍ
Start. č.
Jméno
Škola
1.rozběh2.rozběh
Otáčky
Design

Tech. vylepšení

2
Jakub
Horníček
Betlémská
325
300

2

3
Honza
Chlad
Betlémská
217
223



4
Norman
Cziszár
Betlémská
0
274

3
2
8
Josef
Turek
Betlémská
139
0



9
Jarda
Mach a kol.
Prosek
434
455
3


10
Martin
Dolejš
Masná
270
251

1
1
11
Libor
Tomíček
Masná
0
580
1

3
12
Rosťa
Fikáček
Masná
418
445



13
Pavel
Skořepa
Masná
538
506
2


14
Martin
Chochola
Třebešín
186
136



15
Honza
Fiedler
Třebešín
38
272



17
Jarda
Chochola
Třebešín
381
285



V prvním rozběhu se projevilo pár zádrhelů. Číslo 4 a 11 nepřekonalo prvních zahřívacích 45 sekund a skolabovaly. V případě příštího vítěze se jednalo o uvolnění přehaněče z objímky. Další zádrhel, který stojí kvůli příštím soutěžím za zmínku, je ten, že zaolejované reflexní pásky neodrážely dobře světlo a musely po opravě na start znovu. Vítězem prvního rozběhu se stal Pavel Skořepa.
V druhém rozběhu to běhalo kromě Pepy Turka všem. A nejlépe Liboru Tomíčkovi, který dosáhl neuvěřitelných 580 ot/min a stal se v otáčkách absolutním vítězem celé soutěže. Tímto nasadil vysokou laťku, která se bude v příštím roce těžko překonávat.
A tady už ho máme v celé své kráse:





Po druhém rozběhu následovala pro závodníky pauza a odpočinek, pro porotu nejtěžší práce - vybrat motory nejlépe provedené a nejhezčí a pak ty, na kterých bylo takové vylepšení, jaké se ještě nevyskytlo. A to je náročná věc. Proto každý dostal kousek papíru, aby své vylepšení, svůj přínos do soutěže popsal černé na bílém a my pak jen novinky zkontrolovali a posoudili.


Porota se tentokrát skládala z Jiřího Tomana z Betlémské, pana Hakena z Masné a tří loňských úspěšných žáků - vítěze Jirky Holka, Dana Jarolíma a Petra Fojtů K posouzení designu, jsme přizvali Verunku Medkovou a Janu Kriegerovou, dívky z Betlémské, jejichž funkční vyrobený motorek ležel zapomenutý na chalupě.


A zatím co studenti si hráli s funkční replikou ležatého Stirlingova motoru a ždímali z něj maximální otáčky, porota rozhodla, že -


V kategoriích Technické provedení a design i Technické vylepšení zvítězil Martin Dolejš z Masné.




Martin Dolejš je považován za autora uložení hřídele ve dvou ložiskách, Jeho stroj má mosazný pracovní válec s chladícími žebry, širokou spodní základovou desku, celá konstrukce je tuhá, bez vůlí. Vzhledově na sebe poutal pozornost všech zainteresovaných i laiků.


Norman Csiszár z Betlémské upoutal jak svým designem a solidním provedením (3. místo), tak i nápadem na vylepšené chlazení. (2. místo)

Fotografie všech účastníků budou umístěny v extra rubrice - fotogalerie.


Z dalších vylepšení je potřeba vyzdvihnout následující:
Znovu uložení na dvou ložiskách - celý stroj je tužší, má menší sklon k vibracím, více vydrží. Jestliže se podaří od sponzora sehnat více ložisek, budou v příštím ročníku dodávána ložiska dvě.


Snadné seřizování výšky zdvihu klik. mech.
Chladící žebra i na vnitřní straně základové desky pro snadný přestup tepla. (zde je potřeba říci, že jen pro nedostatek odměn nebyli za toto oceněni Mach a spol. z Proseka.


Těsnící drážky v pístech - jestli je potřeba více těsnit píst je sporné - na rozdíl od vedení pístní tyče, kde je to jasné. Fakem je, že klukům z Masné všechny čtyři motorky běhaly spolehlivě.
Je nemožné postihnout všechny detaily, které kdo vynalezl. Mám za to, že každý, kdo motor postavil a slušně mu běhá, musel vynalézt něco svého, co se obtížně popisuje. Použitá krabička od Nivey jako přehaněč v jednom motorku činí vyjímku.
Ještě se podíváme na stroj Rosti Fikáčka
JT


 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama