Březen 2009

První kolo třetího ročníku

23. března 2009 v 22:49 | Jiří Toman |  Poznámky pro výrobu
Milí přátelé
První část naší soutěže je za námi.
Je to menší, nebo větší část? - Menší je tím, že ne vše bylo důsledně dotaženo do konce, někteří motorek nedodělali a přišli a jiní ho nedodělali a styděli se přijít. V prvním kole se také nehodnotí design a vynálezy, pouze otáčky motoru.
První kolo je však větší částí tím, že přece jen většina práce je hotova, všichni, kterým motor běží,
jsme zažili hodiny finišování, občas se něco zkazilo - ale to patří k věci, včetně napětí - poběží? a poběží dost rychle?

Prvního kola se se zúčastnili kluci z Betlémské, z Hradce Králového, ze Ždáru nad Sázavou a
z Proseka. Silní soupeři z Masné (sedm strojů) si udělali první kolo jako školní a přijdou až do druhého kola. Možná chystají překvapivé vynálezy. Soutěžící z Letova nedorazil, snad 30. dubna.


A tady už jsme všichni - po skončení soutěže, většina motorů sbalena:

A jak soutěž probíhala?
Po deváté ráno byla půlhodinka na rozehřátí - kromě startovního plamene (1 litr plynu za 40 s)
běžely ještě dva hořáky. Pravidlo startu bylo poněkud upraveno ve prospěch soutěžících - celkový čas na stojanu 3 minuty. Otáčkoměr je spuštěn 1,5 minuty, soutěžící si sám řekne, kdy ho spustit - nejpozději za 90 sekund po postavení na plamen.
Při vlastích startech došlo k překvapením milým i nemilým. Někomu se motorky doma (a dokonce i před soutěží) točily a na startu se nehly, u někoho to bylo naopak.
Technickým překvapením byl vítěz prvního kola byl David Kolář z SPŠ Ždár nad Sázavou se svým strojem vyrobeným z oběžného kola radiálního ventilátoru z duralu, s válcem vyrobeným z litiny a pístem z oceli. Relativně veliký, ale lehký setrvačník a větší ložiska, než ta dodaná, pěkná tuhá konstrukce.
A překvapivě - téměř žádné mazání pracovního válce. (jen šedá, samomazná litina + ocel)
Velice rychlý rozběh a stabilní vysoké otáčky

max. 482 ot/min.

A tady v běhu na You Tube: http://www.youtube.com/watch?v=n9CkjdXCfX4


Druhé místo obsadil - Petr Šenfeld z Betlémské 386 ot/min
Na třetím místě se umístil - Matyáš Knor z Betlémské 305 ot/min

-- oba s jednoduchou konstrukcí bez zvláštních úprav (zatím)

Všem s běžícími motory blahopřeji, těm v předu obzvlášť.

Za poznámku a fotografii stojí motor Jakuba Tlustého z Hradce, který se inspiroval Rossovým vahadlem a postavil mohutný, pomalu, ale stabilně běžící stroj, prostě stabilák.


Rossův mechanismus obecně má dobré vlastnosti pokud jde o setrvačné síly. Jeho druhou modifikaci se středením vahadla pomocí ložiska jsem připravil pro inspiraci já -
- její první rozběh po dokončení, ještě s nezajištěnými čepy můžete vidět zde:


Mechanismy je potřeba prozkoušet, možná i upravit pro rozdílné zdvihy a propracovat tak další variantu řešení motorů.


Problémy prvního kola
NETĚSNOST - U několika soutěžících se sečetla kladná tolerance skleněného válce se zápornou tolerancí pístu a výsledek byl, že olej skapával do komory a motor netěsnil. Velice se omlouvám, příště do sad součástek dám dvojici - píst + válec. Náprava: přijďe si vyměnit píst nebo válec, nebo si jedno z nich vyrobte.
TŘEPENÍ PÍSTNICE - Někomu se konec pístnice roztřepil a ta pak nešla použít. Ano, i opěvovaná uhlíková vlákna mají své nevýhody. Po skončení druhého kola vyzvu v diskuzi soutěžící k vyjádření. přinejhorším se opět vrátíme k duralu. (od něj jsme odstoupili kvůli snadným deformacím)
V každém případě se na důkladné popovídání a výměnu zkušeností po druhém kole velice těším.
A bude to velice aktuální, protože hodnotit se budou nejenom otáčky motoru, ale i jeho design a technické vylepšení - zkrátka co tu ještě nebylo.

Na 30: dubna se těší
JT

První kolo 3. ročníku za dveřmi

15. března 2009 v 16:25 | Jiří Toman |  Poznámky pro výrobu
Milí soutěžící
Ve čtvrtek 19.3.09 v 9.00 opět začne naše dvoukolová soutěž.
Stejně jako vloni i předloni se opakuje stejný scénář - Odkládání dostavby motorků na poslední chvíli, objevení se nějakého zádrhele a pokušení nezúčastnit se prvního kola a počkat až na druhé.
Kouzlo soutěže však spočívá i v tomto - člověk udělá maximum, přijde na první kolo i s motorkem, který se právě "schválně" zasekl, tam potká pá podobných případů a od nich a hlavně od těch úspěšnějších se ledacos užitečného dozví.
Pamatujte - nikdy u nás nepanuje vypjatě soutěživá atmosféra, ale spíš pracovní porozumění.
Přijďte proto všichni se vším, co jste vyrobili.

Snažil jsem se i já o posunutí možností našich plechovkových motorů. Jednu z nich vidím v použití Rossova vahadlového mechanismu. Učinil jsem pokus a svůj první motorek jsem přestavěl. Výsledek vidíte na fotografii. Dříve, než jsem stačil natočit jak běhá, začal mít problémy a tak doufám , že ve čtvrtek představím jeho novou verzi.



Ve čtvrtek na viděnou a hodně trpělivosti přeje
Jiří Toman