Duben 2010

Ještě k prvnímu kolu

10. dubna 2010 v 20:37 | Jiří Toman |  Poznámky pro výrobu


Milí přátelé
Dovolte mi pár poznámek k následující tabulce výsledků prvního kola:
Počet účastníků ve druhém kole by měl být asi dvojnásobný.
Mnozí účastníci před soutěží i po soutěži dosahovali řádově o stovku lepší výsledky.
Na vině je
a) strategie soutěžení = správně předehřátý motor
b) použití komory o větší hmotnosti a
tudíž delší doba potřebná pro rozběh.


Jména soutěžících
Škola
První
rozběh
Druhý
rozběh
Startovní
číslo





Pavel Vokřal
SPŠ Hradec Králové
375
ot/min
465
ot/min
1
David Kolář
SPŠ Ždár n. Sáz.
661
729
2
Martin Vocásek
SPŠS Betlémská
372
410
3
Matyáš Knor
SPŠS Betlémská
-
-
4
Jana Sedláková
Lucie Zýková
SPŠS Betlémská
333
412
5
Lukáš Kaboň
SPŠS Betlémská
434
410
6
Petr Knob
SPŠS Betlémská
-
-
7
Vojta Čermák
Marián Adamus
Lukáš Urbanec
SPŠS Betlémská
50
-
8
Honza Libřický
SPŠS Hradec Králové
349
447
9


Z uvedených důvodů a pro vaše lepší výsledky si dovolím nepatrně pozměnit jedno pravidlo:

Už ve druhém kole bude doba měření otáček 2 minuty, místo dosavadních 90 sekund. Volitelná doba ohřevu zůstane zachována též 90 sekund.


A nyní je čas podívat se na další zajímavý stroj, tentokrát z dílny Hradečáků.
A je to Stirling Pavla Vokřala



Co tedy můžeme na snímku sledovat?
- Pečlivě a velice esteticky propracovaná konstrukce
- velice tuhhý rám
- přesné uložení hřídele
- pěkné chlazení pracovního válce
- perfaktní odstínění tepla od horní, studené strany

Co u motoru postrádám je zvětšení teplosměnné plochy právě té studené strany žebry, nebo jiné chlazení. Při pečlivosti Pavlova provedení však můžeme čekat překvapení nejen v konstrukci, ale i v otáčkách.


Fotografie zbývajících motorů budou k vidění, jen co se mi podaří oživit galerii fotek.

Pěkné jarní dny a hodně trpělivosti přeje

JT

První kolo čtvrtého ročníku

5. dubna 2010 v 0:38 | Jiří Toman |  Poznámky pro výrobu

Milí přátelé

Kdyby moderní technika fungovala tak spolehlivě, jako Stirlingovy motory - nebo i jejich funkční modely, záznam o prvním kole by byl už
dávno na světě.
Protože tomu tak není, mohu začít psát
teprve nyní.
Mimochodem, šňůru k internetu nám rozkousal kocour - to by se u našich motorů stát nemohlo.

První (nepovinné) kolo se ukázalo být velice úspěšné, přestože se zúčastnila necelá polovina soutěžících.
V prvé řadě přineslo dosavadní rekord v otáčkách a to báječných 729 otáček za minutu!

Konstruktér tohoto rychlého stroje je David Kolář z SPŠ Žďár nad Sázavou
David v loňském roce zvítězil v kategorii DESIGN s pečlivě propracovaným motorem, který ovšem svými 482 ot/min byl daleko za techniky z SPŠ Masná.
Na letošek se připravil cíleně pro maximální otáčky připraveným motorem a snad můžu stručně prozradit, co sám David po soutěži řekl všem přítomným:
Grafitový píst + mosazný válec
= minimální tření a žádné mazání
Pístní tyčka z uhlíkových vláken + mosazné vodítko = totéž
(zatímco ostatní mazali a přemazávali olejem a WD sprejem, David
všem nasucho vytřel zrak)
Dále přesná výroba, pečlivé vyvážení (přidáváním cínové pájky) a odstínění skelnou vatou.
A snad se nebude David zlobit, když ještě napíšu jeho úmysl do druhého kola- vyrobit svůj motor jako přetlakový. A tady končím, více po druhém kole.


Popis dalších motorů vám alespoň prozatím nahradí zatím neúplná galerie - 1. kolo 4. ročníku.


A nyní pár slov k dalšímu stroji.
Když se Vojta Čermák poprvé zamýšlel nad nabízenou stavbou motoru, ihned prohlásil, že musí pracovat s kulisovým mechanismem, aby v krajních úvratích vznikla krátká prodleva výhodná pro přestup tepla. Vize čmárané na tabuli a kousky papíru vypadaly neskutečně. Úžasné je, že Vojta stroj realizoval. V prvním kole soutěže se nad plamenem rozbíhal vůbec poprvé a tak v tabulce výsledků jeho otáčky jsou nejnižší.
Nicméně, mouchy vychytal zakrátko a my se můžeme na You Tube přesvědčit, jak mu to šlape.



A nyní v chodu: http://www.youtube.com/watch?v=tgIb1SRbOxc

JT
(i ta galerie nějak zlobí)