Květen 2010

Čtvrtý ročník soutěže je za námi

15. května 2010 v 23:28 | J Toman |  Poznámky pro výrobu
Milí přátelé
Čtvrtý ročník naší soutěže je za námi. Musím říci, že přinesl tolik podnětů k zamyšlení, že zpracovat je, promyslet
úpravy soutěže a zveřejnit je mohu jenom postupně.

Nejprve pár slov k těm, kteří se k soutěži nedostavili (SPŠ Prosek, Pardubice i Betlémská) : Chápu a rozumím situaci - zveřejňované motory vypadají perfektně, i vy máte nápad, ale jaksi se
nedaří motore zprovoznit, něco se právě polámalo. Škoda, že jste nepřišli s tím, co máte. Poradit se, nasáknout atmosféru soutěže a přijít příště, to je řešení. Takto platí pravidlo, které jste podepsali při přebírání součástek.

O to více je potřeba vážit si Vás, účastníků, kteří jste bojovali až do konce. Petr Knob zápasil s klikovými mechanismy ještě na startovním plameni. Vy všichni jste vítězové!
Vítězové nad
svou pohodlností, nad nedostatkem času, nad zlomyslnými součástkami…A vědomí tohoto je ta pravá odměna - a univerzální kleště a motorek v krabici vám to mají připomínat.

Na úvod tabulka výsledků 4. ročníku

Start.č.
Jméno
Škola
Ot/min 1.kolo
Ot/min
1.rozběh
Ot/min
2.rozběh
U M Í S T Ě N Í OtáčkyDesignVylepšení
1
David Kolář

SPŠ
Žďár n.S.
729
751
1080
1 . . . . . . . . . . . . . . 1


2
Tomáš Bořil

SPŠ
Ždár n. S
-
415
474
. . . . . . . .2

3
Matyáš Knor


SPŠS
Betlémská

-
447
439
5


4
Martin Vocásek
Betlémská
410
436
387
9

5
JSedláková L Zýková
Betlémská
412
466
466
6

6
Vojta Čermák
Betlémská
50
368
368
11 . . . . . . . . . . . . . . .2

7
Marek Červenka
SPŠ
Masná
-
438
343
8


8
Richard Hába
Masná
-
503
543
2 . . . . . . .3

9
Pavel Vokřál

SPŠ
Hradec Kr
465
540
470
3 . . . . . . . .1 . . . . . . . 3


10
Honza Libřický
Hradec Kr
447
172
-
5

11
Tomáš Kment
Hradec Kr
-
445
410
7

12
Petr Knob
Betlémská
-
-
-
12


13
Lukáš Kaboň
Betlémská
434
-
-
10












A nyní rovnou k absolutnímu vítězi dosavadní soutěže Davidu Kolářovi, který překonal svůj rekord z prvního kola 729 ot/min
na neuvěřitelných 1080 ot/min.




Tak tady je Davidův stroj na startu a krásně vidíme, jak prostě je přetlakový motorek realizovám. Ale jako každá prostota a zdánlivá jednoduchost klame tělem - je zapotřebí velké přesnosti při výrobě - u Davida zaběhaný grafitový píst v mosazném válci a plechovka zasunutá v duralovém tělese. Jak jinak utěsnit 6 barů - tj. 0,6MPa.
Bombička s Heliem, trubičky i spoje též vypadají jednoduše, ale kde je vzít, jak je smontovat - za to vše David zaslouží obdiv a uznání.

Na tomto místě, právě u Davida, bych chtěl zdůraznit jednu věc, která se týká měření otáček. Není to vůbec jednoduché. Laserový otáčkoměr počítá odrazy paprsku od bílého štítku na setrvačníku. Pokud je setrvačník matně černý a štítek jasně bílý, není problém, otáčky na displeji nepřeskakují. Stačí zamaštěný štítek, či nepříliš matný povrch a do zvyšujícího se počtu otáček občas naskakují čísla skokově větší, či naopak menší. A tak člověk musí pečlivě sledovat vývoj otáček a eliminovat čísla třeba lákavá, ale nepravdivá,
jako je právě těchto 1951 ot/min. Nicméně, věřím, že je jednou v naší soutěži dosáhneme.

Další aktuální věc je ten skok v otáčkách, daný přetlakovým uspořádáním. Přetlakový motorek má větší účinnost, tím větší výkon a tím lépe překonává pasivní odpory mechanismů. To vše je jasné, v pořádku (stroji se nedodává žádná energie zvenku navíc, tlak je v celém objemu motoru). A za toto skokové vylepšení vyhrál David první místo. Problém nastává motivační. Bez přetlaku běhal Davidův motor na 750 otáčkách, s přetlakem skokově o 400 ot/min více. A tak tyto motorky budou v kategorii "Otáčky" stále vítězit, což může být pro mnohé demotivující a odrazující od soutěže. Nastává otázka, jestli nezřídit novou kategorii "Přetlakové stroje" s extra odměnami.
Zatím nevím. Možná David Kolář předběhl dobu o hodně a nikdo ho nebude následovat.
Možná však se toho další studenti chytí - pak nás čekají "otáčkové hody" a tím také nová kategorie v níž se bude soutěžit. Zatím ponecháme pravidla beze změny. Ale zároveň, spolu s Davidem vyzývám k následování!
Vždyť všechny moderní Stirlingovy motory - ať od NASA běhající na oběžné dráze, tak ty, které pracují v ponorkách, či ty, které coby kogenerační jednotky vytápí a elektřinou zabezpečují rodinné domky s přetlakovým systémem pracují.

VE STŘEDU TO ROZTOČÍME

9. května 2010 v 0:05 | Jiří Toman
Milí přátelé

Těším se ve středu na všechny Vaše stroje. Sejdeme se opět u nás v Betlémské, v laboratoři KOM v 10.00.
Po přivítání a změření otáček Vašich Stirlingů v prvním a druhém rozběhu bude asi hodinová pauza, během níž budou soutěžící motory ohodnoceny co do designu a technického vylepšení. Následovat bude vyhodnocení soutěže a předání odměn. Těšte se, mám jich plnou krosnu!  A potom ještě diskuse, jako vždy. Budu rád, když vítězové kategorií nám svoje motory osobně představí a poodhalí tajemství svého úspěchu.
Konec předpokládám na 13.00.

A ještě technickou připomínku:  V prvním kole nemělo několik soutěžících natřenou jednu stranu setrvačníku černou barvou. Učiňte tak, prosím, usnadníte měření otáček laserovým otáčkoměrem.

A ještě upoutávka: Aby atmosféra soutěže byla zajímavější, poutavější, vypůjčil jsem z Technického muzea dva originální Stirlingovy motory, které uvidíte v činnosti. Jeden je poháněn pro demonstrační účely elektrickou spirálou a byl k vidění i v loňském roce, druhý - s ventilátorem jste ještě neviděli. Pokud máte ještě malé funkční motůrky, přineste je, ať to při soutěži všechno běhá.

Na viděnou se těší

Jiří Toman