Květen 2011

PODĚKOVÁNÍ

11. května 2011 v 23:40 | Jiří Toman
Milí přátelé
Nyní, ještě před dalšími úvahami nad soutěží a doplňováním fotek, je potřeba poděkovat těm, bez nichž by to prostě nešlo, nebo nebylo by to ono - prostě SPONZORŮM SOUTĚŽE:

Začneme tou nádhernou a velikou třešničkou na dortu, totiž digitálním foťákem KODAK se 4G kartou pro vítěze otáček, který zaplatila firma HVM PLASMA, která vyrábí špičkové povlaky na nástroje a nabízí mnoho dalšího - viz http://www.hvm.cz/
. . . DĚKUJEME !

Další firmou, bez níž by to nešlo je naše věrná, švédská SKF. Každý ze soutěžících dostal ložiska nejméně za 300Kč
. . . DĚKUJEME !

Materiál, odměny a další nezbytnosti jsme dostali z grantu Magistrátu hl. města Prahy
. . . DĚKUJEME !

Skvělé prostředí druhého kola a pomoc s jeho organizováním jsme dostali od Národního technického muzea
. . . DĚKUJEME !

Výrobu součastí a celou organizaci zajistila SPŠS BETLÉMSKÁ, Praha 1
. . . DĚKUJEME

JT



Výsledky 5. ročníku

7. května 2011 v 23:58 | Jiří Toman |  VIDEA
Milí přátelé
Pátý - tak trochu jubilejní ročník naší stirlingové soutěže - tentokrát v novém, skvělém prostředí, je za námi. Ceny jsou rozděleny a je na nás, abychom se z výsledků co nejvíce poučili.

Před rozborem jednotlivých cen je však potřeba nejprve poděkovat Národnímu technickému muzeu za vytvoření báječného prostředí plného originálních Stirlingových motorů, dovezených kvůli nám až z depozitáře v Čelákovicích. Díky zejména Ing. Millnerovi za hromadu vykonané práce!

Soutěže se zúčastnilo celkem 25 motorů z osmi středních průmyslových škol a ze sedmi měst ČR.
Kromě hradečáků a obou pražských škol se ostatní školy zúčastnily poprvé. A poprvé se neúčastnil Žďár nad Sázavou, jejichž loňský rekord 1080ot/min zůstal nepřekonán. (David Kolář).

OTÁČKY MOTORU (hlavní disciplína).
Na vyšších otáčkách se projevila úprava motorku pro heliovou náplň. Tudy nám David Kolář ukázel cestu a ukazuje se, že to není tak složité si takto motorek upravit.
Připomeňme celou tabulku výsledků:
č.

Jméno

Škola

I.

II.
1Jáchym HochBetlémská Praha307458
2Jan Černý 2"733589
3Matouš Rejsek"438416
4David Voves . . . . . . .Helium"557611
5Honza HrubýSPŠ České Budějovice--
6Lukáš Běhounek"--
7Ondra Vlček . . . . . . HeliumSPŠ Chrudim140300
8Jan Vincenci 3"635673
9Tonda Novák"325329
11
J Petr, O Hlavinka,Zdeněk Čamach
SPŠ Olomouc 158 / 135ot/min
12Matyáš KnorSPŠS Betlémská Praha-427
13Martin Vocásek"328310
14Vojta Čermák"391394
15Petr Knob"0336
16
Standa Šrámek,
Jaromír Schneider
SPŠ Děčín282304
17Tomáš ErbenSPŠ Masná Praha348225
18Ciril Sedláček"437362
19Petr Hanák"313320
20Tomáš Hajlich, David Vaněk"00
21Karel Braun, Jan Matoušek 1 Helium
SPŠ Plzeň529748
22Jirka KlejchSPŠ Hradec Králové222224
23Lukáš Flégl"250208
24Milan Mauer"333300

1.kolo. . .Dan Kočí . . . . . . . . . . . . . . . .SPŠS Betlémská . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 0 . . 490
Matyáš Knor měl motory dva, vzal si pouze jedno startovní číslo.

Měření u některých motorů nebylo vůbec snadné kvůli špatně nabarveným setrvačníkům.
Pro příští ročník bude platit podmínka, že obě strany setrvačníku budou nastříkány černým matným sprejem - a otáčky budou měřeny dvěma otáčkoměry naráz.

A teď už závěrečné foto (před dalším rozborem hodnocení a než se povede uložit všechny motory v galerii)-

DESIGN
Tak tuto disciplínu - její hodnocení, jsme ponechali na výtvarnici Technického muzea. Poté, co motory stály seřazené na stolech a soutěžící se rozprchli po muzeu, se odkudsi z útrob muzea vynořila mladá výtvarnice a ihned se ujala svojí práce. Aniž by se starala o to, který motor byl nejúspěšnější, ihned sáhla po motoru Karla Brauna a Honzy Matouška z Plzně. "Motor musí být účelově elegantní a čistě provedený " Pro motor Plzeňáků jsme s ní museli naprosto souhlasit. Při výběru dalších míst jsme my, technici, však museli zasáhnout, protože některé prvky vypadaly zajímavě, ale byly technicky nevhodné, dokonce škodlivé (například chladiče upevněné k základové desce za žebra).
A tak byli vybráni
1. K Braun, H Matoušek (21)
2. Jan Vincenci (8) - Honzovi zřejmě pomohlo zajímavě vyhlížející stínění horní, chladící desky.
3. Tonda Novák (9) - Tondovi jednoznačně čistá "stříbrná" konstrukce.

TECHNICKÉ VYLEPŠENÍ
Letos jsme podpořili promyšlené chlazení a technologii výroby
1. Karel Braun a Honza Matoušek se snažili vylepšit styk kapalného dusíku s chladícími žebry . . . .pomocí směsi Dusík - voda. A zkombinovali to s evidentně účinnou heliovou náplní.
2. David Voves - opět kapalný Dusík a Helium. David s kapalným Dusíkem přišel v prvním kole . . . . jako první.
3. Vojta Čermák - Pájení stříbrem. (např. žebra chladiče, přehaněč aj.) Vojta touto technologií naznačil, kudy je možná cestička pro nekonvenční motory v příštích letech. Je to pájení na tvrdo pomocí propanbutanové lahve a sady běžných hořáků. Pájení mosazí a autogenem je zbytečně horké (deformace !!) a vetšinou nedostupné a též nebezpečné. Pájení cínem nedrží !
180°C je málo.

A nezbývá, než zveřejnit MOTOR ROKU 2011 Karla Brauna a Honzy Matouška z plzeňské SPŠ,
neboť vyhráli v povinných disciplínách co mohli:



(prosím o strpení, ukládání obrázků dělá problémy) JT


Zde bude umístěno několik adres stránek a videí, která byla zveřejněna:

http://www.youtube.com/watch?v=NuUPaXwcLLo Průběh soutěže




2.kolo 5. ročníku za dveřmi.

2. května 2011 v 23:53 | J Toman
Milí přátelé
Také to tak, tak stíháte? Já rekonstrukci toho svého propagačního tříboďáku opravdu na poslední chvíli.
Ve čtvrtek 5.5. se na Vás těší rozevřená náruč Technického muzea na Letné.
Registrace proběhne mezi devátou a desátou.
Na úvod promluví nový pan ředitel Mgr. Kubíček
Soutěž proběhne podle stejných pravidel ve dvou rozbězích. (v hořácích ovšem bude
proudit Propan Butan - s průtokem seškrceným úměrně vyšší výhřevnosti plynu.
Po druhém rozběhu během pauzy, při níž bude porota posuzovat motory, budete mít možnost
se projít po rekonstruovaném muzeu.
Vyhodnocení soutěže, předání odměn a závěrečná diskuse by měly skončit do 14.00.

Pozor, překvapení !!
Jako vždy jsou pro nejlepší motory ve všech disciplínách nachystány odměny ve formě velice užitečných nástrojů a přístrojů. Hlavní disciplína - otáčky motoru ovšem vyžaduje něco extra navíc - a to se právě dnes povedlo :
Vítěz pátéto ročníku v otáčkách motoru dostane pěkný digitální fotoaparát který sponzoruje firma HVM PLASMA.

Těším se na všechny známé i dosud neznámé účastníky.
(a znovu připomínám - jedna strana setrvačníku musí být souvisle tmavá, nejlépe černá, aby nebyly problémy s měřením otáček)

Hodně trpělivosti ve finiši přeje

Jiří Toman