Květen 2012

Islandská mise

22. května 2012 v 22:01 | J Toman
Milí přátelé
Odpusťte mi, že jsem ještě nedokončil předchozí příspěvek a neprobral patřičně druhe kolo naší soutěže a nedoplnil galerii všemi fotografiemi, na což se chystám. Připravoval jsem návštěvu islandské školy k nám do Betlémské a právě nyní vyhlížím na zasněžené hory sopečného původu a rozlehlý fjord v němž se zrcadlí vody Atlantického oceánu.
Ale proč o tom píši do tohoto stirlingového blogu?
Jsem ve spřátelené škole proto, abych připravil společný projekt, který bude mít nazev - jak jinak, než Stirlingův motor. A vyrábět jej budou páry studentů - vzdy Islanďan a Čech a to týden zde a týden v Praze. Na zavěr prazského pobytu se zůčastní soutěže v Národním technickém muzeu.
Naše soutěž tak z úrovně národní povyroste tak trochu na úroveň mezinárodní.
Že na to Islanďani přistoupí bylo jasné v okamžiku, kdy si zdejší učitelé začali s přivezeným a darovaným motorkem hrát . A to my přece dobře známe, jaké to je.
Ještě aby EU, o jejíž grant budeme žádat, nám na cestu letadlem pŕispěla.
Na plody spolupráce se již těším
Jiŕí Toman

Šestý ročník je za námi

12. května 2012 v 0:20 | Jiří Toman
Milí přátelé
Šestého ročníku naší stirlingové soutěže se zúčastnili studenti průmyslových škol z šesti měst ČR:
Rakovníka, Chrudimi, Děčína, Českých Budějovic, Hradce Králového a Prahy.
Tabulka výsledků nám poví více:



St.č.Jménoškola SPŠI ot/minII ot/min
1David MorelliBetlémská273-
2Jakub VoharčíkRakovník204169
3Jan StehlíkRakovník387315
4Tomáš VoříšekRakovník318313
5Vojta ČermákBetlémská435425
6Petr KnobBetlémská--
7Ondra VlčekChrudim299291
8Jan VincenciChrudim608699
9Tonda NovákChrudim463379
10Šrámek,SchneiderDěčín292272
11Jan HrubýČ.Budějovice153-
12David KozelČ.Budějovice323353
13Milan MauerHradec Králové276351

Ocenění :
Otáčky
1. Jan Vincenci 711 ot/min - první kolo
2. Tonda Novák 493 ot/min - první kolo
3. Dan Kočí 487 ot/min - první kolo

Technické vylepšení
1. Jan Stehlík - Přehaněč s radiusy - lisováno, dosti náročná výroba. Radiusy sníží
odpor při obtékání vzduchu kolem přehaněče.
2. Jakub Voharčík - Chlazeno pomocí parní komory s lihem. - Líh se odpařuje a tím ochlazuje základovou desku. horní strana parní komory je žebrovaná, tam páry lihu kondenzují a předávají teplo do okolí. Díky styku kapalného lihu i jeho par by se měla zvýšit účinnost chlazení. Chladič byl realizován jen na části plochy, vedením tepla se však horní žebra ohřívají a kondenzace se snižuje. Nápad výborný.
Při zvažování, který z uvedených nápadů má být více oceněn rozhodl přímější vliv na měřené otáčky.
3. Antonín Novák - Podstatně zkrácený píst a perfektní provedení detailů. Zkrácením pístu se sníží tření, musí být však přesně vyroben a zaběhán, aby těsnil. Na otáčkách motoru se to určitě projevilo.

Pohon
1. Vojtěch Čermák - Již podruhé byl oceněn za pohon samotného motoru (opět od loňska upraveným) lihovým kahanem. Na motoru jsou kulisové mechanismy (oceněné předloni), vlastnoručně vyrobený radiální ventilátor i se spirální skříní, radiem ovládaná spojka a řízení.
Vojta maturuje a tak mu přeji hodně dalších vynálezů na ČVUT.
2. Dvojice Šrámek - Schreider - demonstrační pohon brusného kotouče řemenovým převodem.

Design
Design v průběhu soutěže hodnotili dva pracovníci NTM, odborníci v oboru.
Stejně jako loni byl důraz na to, aby se krása snoubila s funkčností.
1. Tomáš Voříšek - Krásný, modrý, oko hladící motor, volil bych jej též. Příští rok bude na diplomu.
2. Jan Vincenci - Jednoduchý, elegantní motor.
3. Jan Hrubý - Pěkný "Stříbrňák"





Měříme s Vernierem
Měření otáček pomocí "Brány" od Verniera bylo letos naprosto v pohodě. Otáčky jsou zaznamenávány třeba několik hodin a je vidět, jat s časem kolísají. Průběh kolísání otáček je dán měnícím se tlakem v motorku, který byl spuštěn celou dobu soutěže na demonstračním motorku. Perioda změny tlaku, ale i teploty je asi 7 minut a je nejspíše způsobena kolísáním teploty základové desky. Pro soutěžící z toho vyplývá, že na startovní plamen mají jít na vrcholu a ne při minimu.

.
A co ještě umí Vernier?
Tak, měřit otáčky, tlak a teplotu v průběhu času a zaznamenávat je. (průběh otáček a klaku jste viděli, pro průběh teploty zatím nemám Stirling upravený, ale časem to přijde).
Vyhodnocovat kŕivky v zadaném rozsahu, volit vhodné měŕítko stupnic, samozřejmě ukládat hodnoty, atd. Funkcí tolik, že je clověk sotva všechny využije. Prakticky nejcennější je to, že jsou okamżitě viditelné následky toho, co s motorem uděláte: napŕ. Zlepšíte chlazení či mazání a hned je vidět, o kolik se otáčky, či tlak zvyší. Pro zajímavost a poučení - náš běźný soutěžní motorek tlaky mezi 99 - 101. až 98 - 102 kPa,
tudíž 2 až 4 kPa tlakového rozdílu. Při rozběhu motorku z tlakového rozdílu jasně můžeme usuzovat těsnost motoru ( píst, vodítko, spoje).

Druhé kolo za dveřmi

3. května 2012 v 23:10 | J Toman
Milí přátelé
Zbývá pár dní do soutěže, ale víme všichni, že jsou to dny nejplodnější.
Prezentace v muzeu proběhne ve středu 9.5. od 9.30 do 10.00. Potom přijde zahájit soutěž sám ředitel NTM. V 10.30 se už motory budou točit.
Pro výborné výkony ve všech čtyŕech disciplínách se podařilo od sponzorů sehnat opravdu krásné odměny - obdobné už zveřejněné stavebnici.

Na viděnou se těší a hodně trpělivosti ve finiši přeje
jiří Toman