Finále sedmého ročníku

14. května 2013 v 22:21 | Jiří Toman
Milí přátelé
Sedmý ročník je za námi a jeho průběh stále ve mě doznívá - a tak přemýšlím, kam jsme se posunuli, co se povedlo a co méně, co vylepšit v příštím ročníku.
Účast na soutěži byla slušná, 22 motorů, z přihlášených chyběl Třinec, Česká Lípa a několik přihlášených z Betlémské.
Podívejme se, co nám říká tabulka výsledků:



V otáčkách je jasno na první pohled:

Zvítězil Honza Vincenci z Chrudimi s 915 otáčkani za minutu. V prvním rozběhu mu sice v motoru něco zadrhávalo, ale Helium v druhém rozběhu drhnutí na chvíli odstranilo a motorek se točil jako káča a vytvořil druhé nejvyšší otáčky v historii soutěže. Na druhém místě se umístil Tomáš Bažant s 674 ot/min a na třetím Ondra Vlček s 493 ot/min. A jen v těsném závěsu na čtvrtém místě byl Martin Váňa (479 ot/min), jehož motor si při obou rozbězích ještě nahlas prozpěvoval.

O vítězi v technickém vylepšení nemohl na první pohled nikdo pochybovat. To tu ještě nebylo!

Druhý motor Honzy Vincenci byl postaven přesně v duchu naší soutěže, ovšem jako verze Stirling Beta, který má oba písty v jedné ose běžící proti sobě. Pístní tyč přehaněče prochází pracovním pístem, v němž musí těsnit. Sledujte, jak si Honza poradil s těsným prostorem skleněného válečku. (Stirlingy Beta mají obvykle oba písty stejného průměru)


A co zde vidíme: Kliková hřídel pohání pracovní píst ve skleněném válci. Pohyb je dále převeden ojnicí na úhlovou páku, jejíž druhý konec přenáčí pohyb na pístní tyč přehaněče, která prochází středem pracovního pístu. Celé je to náročné na přesnost a těsnost. Když jsou oba písty stejného průměru, mají i stejný zdvih. Pro náš motor s úzkým skleněným válcem by to chtělo lomenou páku s delším poloměrem pro pracovní píst, aby se lépe využilo energie expandujícího vzduchu.

A podívejme se na motorek v chodu: http://www.youtube.com/watch?v=pIQvrdIFRD4

A ještě si přečtěte okamžitou Honzovu reakci :
u tohoto stroje mně nešlo tolik o otáčky, chtěl jsem si hlavně vyzkoušet konstrukci. Zdvihy válců nejsou stejné, protože páka nemá přesně 90°stupňů.U tohoto rozvodu záleží na mnoha aspektech a ne všechny mám zatím dořešené. Začal jsem tím, že jsem si celý rozvod nejprve vyrobil z kartonu.

S pozdravem
Honza Vincenci.


Tak jste se, doufám, potěšili klidným chodem Honzova Beta Stirlingu a jeho pohonem - modelem klikového mechanismu hvězdicového motoru, kterým vyhrál třetí první cenu v letošní soutěži. Věřím, že mu všichni všechny tři ceny přejeme a ještě jednou upřímně blahopřejeme. Honzo, jsi skvělý technik.


Ocenit druhé a třetí místo v TECHNICKÉM VYLEPŠENÍ byl poněkud problém. Menších změn bylo dost - bronzové, mosazné válce, grafitové písty, to vše slouží ke cti autorům, ale není to novinka. Za pochvalu rozhodně stojí chlazení kapalným vzduchem rozstřikovaným na základovou desku, se kterým přijeli kluci ze Žďáru nad Sázavou. (Air Duster sprey)
Na 2. cenu jsme nakonec navrhli podstatně vylepšenou izolaci teplé strany motoru pomocí čedičové vaty a dřeva, která perfektně bránila teplu dostat se ke chladiči, což se zajisté projevilo Ondrovi Vlčkovi ve slušných otáčkách 493 za min.

Třetí místo pak získal Martin Váňa z Hradce Králové za obří chladič, který jsem za chodu motoru mohl držet v ruce a měl odhadem 35°C. A motor mu tím pádem nejen pěkně běžel (479 ot/min), ale ještě si k tomu zpíval. (kdo stál poblíž slyšel)

Design



V disciplíně Design rozhodovali profesionálové NTM a zde jsou výsledky:

1. místo Martin Krupka z Chrudimi
2. místo opět Jan Vincenci - při hodnocení odborníci nic netušili o Honzových skvělých otáčkách. Motor je k vidění v záznamu z prvního kola.
3. místo získal Tomáš Voříšek z Rakovníka, který byl oceněn i loni, letos mu přibyl elegantní bronzový válec.

A zde je vítězný motor:
Bohužel, lepší snímek není k dispozici, ledaže by Martin nějaký poslal.

Pěkný konec školního roku přeje
Jiří Toman
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 mára mára | E-mail | Web | 27. srpna 2013 v 2:20 | Reagovat

Vypadá to parádně, já se ani nedivím, že testy motocyklů vždy dopadnou tak dobře

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama