Květen 2014

Chrudim převálcovala zbytek ČR

16. května 2014 v 22:06 | Jiří Toman


aneb
FINÁLE osmého ročníku soutěže
aneb
1804 = Nový rekord v otáčkách za minutu
aneb
3 - 5 - 7 = Tři Chrudimáci - Pět motorů - Sedm cen
aneb
7 / 10 = Sedm cen z deseti udělených putuje do Chrudimi

Tak to na úvod hned několik výstižných nadpisů

a ještě přidávám
- Nastavil novou laťku
- Ukázal nové cesty
TOMÁŠ BAŽANT - maturant SPŠ CHRUDIM

Ale popořádku:
Mnohé už naznačovalo první kolo. Tomášovy otáčky 994/min bez použití Helia dávaly tušit velké překvapení. A to nastalo. Jeho motorek však doznal značných změn.
Na zahájení (jen asi dvě minutky před proslovem pana ředitele NTM .. Ksandra) přišlo první překvapení, které mi vyrazilo dech. Místo odměny - Merkuru za první místo, jsem mohl za mimořádný výkon vystavit odměny - mini iPad a mini televizi, které rázem zastínily foťák věnovaný firmou
HVM Plasma. Tím báječným dárcem nejmodernější počítačové techniky je Platforma pro spolupráci se školami ISP. Díky :) Bylo ovšem dohodnuto, že pokud se mimořádný výkon neobjeví, miniiPadík si rok počká do další soutěže...
A potom, hned v prvním rozběhu, to přišlo: Tomáš rozvážně postavil motor na start a vytáhl z termesky led A motorek se tiše rozběhl. Tomáš připustil Helium a rekord byl na světě.
Mimochodem, nemá někdo tento první Tomášův rozběh natočený?
Potěšme se prozatím alespoň obrázkem tohoto elegantního motoru:



Je to krása. Zítra se dozvíme mnoho detailů z výroby tohoto díla, včetně fotografii

Soutěž probíhala podle nepsaných zákonitostí: Živá příprava účastníků před startem, občas opakované vyvolávání startovního motozu v pořadí, jehož majitel ještě něco šteloval, tu a tam někdo z rozběhu vypadl. Do toho jásavé výkřiky kolem zahřívacích plamenů...
Průběh celé soutěže byl natáčen a vysílán on-line na internetu. Tam jej mohli sledovat i potenciální účastníci z islandské střední odborné školy, kteří se měli, podle původních plánů letos zúčastnit. Projekt, při němž 10 motorů mělo být vyrobeno deseti dvojicemi - vždy Islanďan a Betlémák zústal nenaplněn. Při schvalování byla islandská strana nadšená, na české strané (NAEP) se zřejmě o podstatu projektu příliš nezajímali. Ale třeba se néco podobného ještě povede.
Z natočeného materiálu bude sestavené video uvedené zde.

Ale teď již přehled soutěžících a jejich změřené otáčky:


A jaké byly výsledky všech disciplín? ...

OTÁČKY:
1. Tomáš Bažant 1804 ot/min SPŠ Chrudim (Překonán rekord ze 4. ročníku - 1080 ot/min)
2. Jan Vincenci 1040 ot/min SPŠ Chrudim (Vítězné otáčky z prvního kola v dubnu)
3. Kryštof Revák
. Marek Krempaský 731 ot/min. SPŠ Betlémská

TECHNICKÉ VYLEPŠENÍ:
1. Martin Spudil - regenerátor - SPŠ Betlémská
2. Tomáš Bažant - dělená komora, přehaněč z balzy - SPŠ Chrudim
3. Jan Vincenci - Stirling Beta (22) jiné uspořádání, než loni - SPŠ Chrudim

DESIGN:
1. Ondřej Vlček - SPŠ Chrudim - Výtvarně velmi působivý objekt založený na harmonickém uspořádání čistě funkčních technických prvků. (Dva písty, dvojitý setrvačník)
2. Martin Gaisl - SPŠ Betlémská - Tvarově nejzdařilejší využití lamelových chladičů.
3. Tomáš Bažant - SPŠ Chrudim - Nejčistší zpracování ze všech motorů, perfektní finiš, tvarově . .... vcelku zdařilé (prostě lákavý na pomazlení - pozn. JT)
Design motorů hodnotili odborní zaměstnanci NTM

POHON:
Nepovinná disciplína.
3. Ondřej Vlček - SPŠ Chrudim - Pohon el. generátoru - bohužel, motor se nepodařilo rozběhnout. ...Proto první, ani druhé místo nebylo uděleno. Nápad výborný! Uspořádání nekonzistentní (= poněkud nedrželo pohromadě).

Pojďme nyní k tomu nejzajímavějšímu, co každému, který chtěl ze svého Stirlinga vyrazit jen trochu víc, musí vrtat hlavou. Jak to proboha udělal??
- Trochu jsem Tomáše v mailech vyzpovídal a toto jsem se dozvěděl:

Pracovní píst - d32 x 20mm, zdvih 4,5mm ! - Soustružený z duralu
Přehaněč - lepený z balzy vteř. lep., d97 x 30mm (komora d 100mm), zdvih 3,5mm, spodní ploch chráněna proti žáru 3 vrstvami alobalu proloženými vrstvičkami silikonu, okraje lepeny vteř. lep.,
stěny lakované.
Komora - složená ze dvouhliníkových trubek oddělených 3 mm překližkou. Dno komory - Al plech 2mm, vše spojeno silikonem.
Ojnice - vyrobené z balzy (pokryté alobalem), použita kuličková mikroložiska, horní D = 5mm s keramickými kuličkami (menší odpor) spodní D = 4mm, ocelová. (koupeno v zahraničí přes ebay).
Tomáš motor nemazal, pouze pročistil ložiska sprejem -Čistič brzd

1. místo - Otáčky
Otáčky 1804/min jsou fantastické a 1612 v druhém rozběhu je potvrdilo.
Jaká psaná, či nepsaná tvrzení, či mýty nám Tomáš svým výkonem naboural ??
- Že přehaněč má dojet pokud možno co nejblíže ke dnům komory
- Že na teplosměnných plochách musí být žebra
A co jeho motorek naopak potvrdil ??
- Vůle mezi přehaněčem a komorou asi 1,5mm
- Nemazání je výhodné, ale pozor na materiály a přesnost (olej dotěsňuje)
- Hmotnosti a tím setrvačné síly hrají významnou roli. Kdo stál poblíž startovního plamene, musí potvrdit neuvěřitelnou lehkost a klid, s nimiž se motor rozbíhal.

Detaily motoru včetně přehaněče budou v galerii.

1. Místo - Technické vylepšení
Dilema co ohodnotit více, jestli dělenou komoru, nebo propagovaný regenerátor. Ale musím zde opakovat, že v této disciplíně oceňujeme nejvíce úplně nové prvky, principy a konstrukce, i když nevedou k vyšším otáčkám. A to regenerátor právě nevede kvůli zvýšenému odporu proti proudění.
Pro zopakování:

Mezi přehaněčem a komorou je minimální vůle a tak plyn z velké části proudí přes regenerátor, který Martin realizoval dvouplášťovou komorou a mezi stěny vložil dlouhé duralové špony. (Dural má vysokou měrnou tepelnou kapacitu). Horký plyn se o špony ochlazuje, chladnější se ohřívá. Tím se částečně šetří energie.


Z obrázku je patrno, že tloušťky stěn trubek jsou zbytečně silné, v mezikruží jsou vidět špony.

1. místo - Design
Velice nás potěšilo 1. místo Ondry Vlčka v této disciplíně. Je v něm zhodnocen i nápad na dva písty, který je velice originální. Spolu s dvojitým setrvačníkem je motor opravdu lákavý ke zkoumání. Posuďte sami:


A tady se můžete podívat na Stirling Beta Honzi Vincenci (ty ostatní Stirlingy mají uspořádání Gama)




A tady jsou pohromadě tři letošní vítězové - zleva Tomáš Bažant, Jan Vincenci a Ondra Vlček z SPŠ Chrudim

Povzbuzení

11. května 2014 v 23:18 | J Toman
Milí přátelé,
zejména vy, soutéžící. Zbývají nám dva dny do soutěže. Za tu dobu se dá udělat dost práce - kterou člověk odkládá na poslední chvíli. Různá vylepšení, která by se dělat nemusela, když motor šlape, ale o kterých jste přemýšleli. Ovšem co když právě s tím uspějete?
A odměny budou letos opět velkolepé. První ceny od sponzorů - foťák, Lego, vrtačka...
a pro ty váhavé, kterým to moc nejede připomínám, že každý motor je odměněn. Tak nepanikařte, že to právě teď moc netočí a zkontrolujte těsnost...

Nékilika obrázky z minulého roku se můžete potěšit už teď:

Tak přijďte všichni zabojovat a hlavně potěšit se tvůrčí atmosférou.
Těším se na Vás ve středu před desátou hodinou v Technickém muzeu na Letné ve druhém patře.

Jiří Toman