Prosinec 2014

Ještě pro inspiraci

6. prosince 2014 v 17:23 | Miloš Milner
Milí přátelé
Předcházející výzvě, - té o snižování hmotnosti od Tomáše Bažanta neodolal Ing. Miloš Milner z Technického mutea a vyrobil si svůj druhý Stirling - převážně z balzy. Jako zkušený letecký modelář a výborný učitel sám podává popis, jak na balzový přehaněč. Vyrobil i unikátní dřevěný píst, k jehož návodu ho určitě přesvědčím.
Kromě Milošem popsaných detailů si všimněte ještě toho, že celá horní polovina dělené komory je chlazená vodou a dolní polovina komory je od horní téź oddělena dřevem.





Náš standardní přehaněč jde z důvodu hmotnosti a aerodynamické čistoty provést z balzy např. tloušťky 1,5mm.
Nejdříve vytvoříme plášť. Přířezy připravujeme tak, aby léta dřeva šla podél osy válce. Tyto díly namočíme do vroucí vody a necháme dva dny uschnout přitažené obinadlem ke konzervě.
Připravíme balzová čela, pomůže Vám lupenková pila, nebo řežte nožem 4mm od čáry a vše dobrušte u hrany stolu smirkovým prkénkem.
Lepit suchou balzu je vhodnější kanagonem než Herkulesem, ten totiž dělá neodstranitelné zatekliny.
Zatekliny kanagonu jsou zvládnutelnější po naměkčení nitrocelulozovým lakem, kterým nakonec vyřešíme povrch.
Kanagonem je výhodné lepit na dvakrát, první nátěr lepených ploch provedeme štětcem lepidlem značně zředěným ( C 6000) Po odeschnutí tak pět minut naneseme neředěné lepidlo. Při sestavování je vhodné používat rovný stůl (krytý mikrotenem) Kovový úhelník a různá těžítka jako oporu.Lepíme postupně jedno čelo a druhé čelo. Celek zabrousíme zejména na hranách (pokus o lepší obtékání vzduchu) Nalepte průchozí pístní tyč. Lepíme epoxidem k oběma čelům. Následuje první vrstva lesklého nitrolaku zředěného 1:1. Práci pak jemně přebrušte, můžete malinko tmelit nejlépe polyesterovým tmelem. Jde použít i levnější tmel latexový, ale to je potřeba na plášť přilakovat tenký pevný papír z varných sáčků na čaj. Celkově lakujte 3 až 5 krát podle ředění laku. Povrch vždy přebrusujte. Jen po poslední vrstvě ne.
Uhlíková tyčka na pístní tyč 2mm jde koupit v modeláři. Dělí se rozbrušováním, nejlépe na brusce DREMEL.
Práce je, velmi nebezpečná pro nechráněné oči….
Na mém motoru se dále uplatňují balzové ojnice, kdy jsem spodní oko řešil napojením kousku překližky 1 mm. Průchodka je z plastu, čep špendlík. S výhodou jde použít kousek tzv lanovodu, díl známý RC leteckým modelářům. Malá kuličková ložiska do horních ok jsem pořídil zcela snadno po 70 Kč.
Možná vás zaujme dělená komora, která je přes příruby rozebírací. Materiál jsem kombinoval divoce a vše zatím drží lepené šedým epoxidem s přísadou železa.
Pokus o balzový píst, který můžete také rozpoznat, nemohu zatím doporučit….
S pozdravem Miloš Milner