Říjen 2015

Nevyžádaná reklama - STOVE STIRLING

31. října 2015 v 19:54 | Britský výrobek
Milí přátelé

Na našem neplaceném blogu se objevují naštěstí neagresivní reklamy. Ovšem tato je pro tento stirlingový blog jako stvořená. Posuďte sami - video britského výrobce:



Co je na tomto příspěvku úžasné?
1) Vidíme jeden z původních účelů Stirlingových motorů - vhánění teplého z rohu (kde bývá komín a krb) do středu místnosti.

2) Motorek je elegantně proveden, dokonce jeho rozměry se blíží tém našim, předepsaným.

3) Aby bylo možné použít ventilátor - letmo uložený, je hřídelka zalomená tak, aby byl dodržen úhel mezi pracovním pístem a přehaněčem 90*. Toto uspořádání je dobré pro toho, kdo uvažuje využít jednu stranu hřídele pro pohon - čehokoliv. (Jinak je nutné si vyrobit řemeničku mezi klikovými čepy a řemínek tam nechat v případě nepohánění volně viset). Tuhý stojan je tudíž umístěn na kraji základové desky - chladiče.
Berme to jako motivaci Pro naše motory.

Ještě k tomu lomenému hřídeli:
- na hřídeli uložené v ložiskách je masivní klika.
- v ní je dlouhý, klikový čep s uloženou ojnicí pracovního pístu.
- na tomto čepu je nasazena a zafixována druhá klika, pootočená o správný úhel.
- v této klice je pístní čep s uloženou ojnicí přehaněče



Pro zajímavost ještě co nám o motoru výrobce píše?


A co je z tohoto inspirující pro nás?

- Profesionálové nemažou !! To ovšem by znamenalo skleněný válec bez ovality - ten náš s ovalitou min 0,1mm se olejem dotěsňuje.
- Grafitový píst - ale to už jsem psal několikrát. Dobrý je i grafitový sprej - nastříkat a zahřát
- Přehaněč je pravděpodobně hliníkový, jako ten náš.


Doufám, že je tento nečekaný příspěvek přínosný
Neváhejte s přihlašováním na adresu
jiritom@seznam.cz

Jiří Toman

Dvojčinný membránový parní motor

30. října 2015 v 23:07 | Jiří Toman





Milí přátelé
Obě soutěže jsou vyhlášené, pozvolna se uchazeči hlásí o součástky, ti z nové kategorie OSTATNÍ váhají. Rád bych upozornil na to, že vyrobených sad je omezený počet.

Motivační motorek
Ale nejprve poznámku, pro někoho možná velice užitečnou: Se skončením mojí činnosti v Betlémské jsem přišel o přístup k soustruhům, a tak jsem si musel koupit do sklepa svůj. A protože jsem s ním velice spokojen, rád bych ho doporučil i Vám. Je malý, 80cm dlouhý, ale přesný, upínací průměr max 105mm, vřeteno 21mm. Vyrobil jsem na něm vše - velký průměr silonového válce, tvrdé přímočaré šoupátko z nerezu i malé vnitřní průměry. Výroba v Rakousku, cena s hlavičkou, trnem a dopravou
30 500.-
Holzmann 400ED
Nože doporučuji koupit ve Feroně, u Holzmannů jsou moc drahé

A nyní k tomu motorku. Na úvod video:j

http://youtu.be/xssRtShBJWc

Pár poznámek:
Válec: silon d 90mm, vnitřní soustružení d 70mm, 8 šroubů M5 nerez (závitová tyč, matice z obou stran), silikonová membrána 2mm (Guma - Ječná ulice)
Pístní tyč: Nerez, d10mm, mosazné vodítko- vystružit a zabrousit
Šoupátko: Stator - mosaz, šoupátko - nerez d10mm (12 by bylo lepší)
schema:
Místo pístu membrána. Pečlivě navrhnout mezeru mezi pístky. Průměr 10 jsem zmenšil na 5mm
Kolínka mají ve Feroně, do statoru vrtat díry a připájet cínem. Šoupátko zabrousit do statoru (použil jsem přímočarou pilu, k níž jsem upnul šoupátko, jemná brusná pasta, 15minut).
Klikový mechanismus:
Hřídelka 10mm - nerez, 2 ložiska 10-26-8mm, stojany z tvrdého dřeva, obě koncovky z mosazi - nastavitelné šroubem, klikové čepy - mosazné šrouby M4 a M3 (šoupátko) .
Setrvačník: Válečkový kalibr 106mm - Doporučuji spíše větší, nechat uříznout na míru kousek kulatiny (Ferona)
Ojnice: Mosazné trubičky 6mm (modelář), klikové oko - kuličkové ložisko 4-12-5 a 3-10-4
ojnici k šoupátku jsem udělal s nastavitelnou délkou pomocí připájeného šroubu M3 a vložené a připájene vyrobené matici D5, M3, L10mm. Doporučuji pro přesné nastavení.
Zdvih membrány asi 14mm, u šoupátka podle průměru otvorů - větší, než u membrány.
Základová deska: Překližka 12mm. Natřeno tabulovou černí.
Hadice: podle průměru kolínek - hadice od pračky nebo zahradní hadice půl palce, SK pásky. Doporučuji izolovat, aby v hadicích nekondenzovala pára.

Vyladění vstupu páry: postupným pootáčením koncovky na straně šoupátka

Motorek pracuje od prvního spuštění a absolvoval celkem asi deset propagačních dní, kdy běžel
bez přestání od rána do odpoledne (5 hodin na plný papiňák).



Hodně zdaru a radosti při práci
Přejí (před roztočeným Stirlingem Max - poháněném kamnama na dřevo)


Jiří Toman a Miloš Milner


A JEŠTĚ PĚKNÝ DODATEK:

Můj kolega a lektor v NTM Miloš Milner si též vyrobil dvojčinný membránový parní motorek. Zaujal ho svislý membránový motorek nazvaný Lučních koník a tak vytvořil kopii jeho modelu. Pohleďte na toto video - skvělá práce. Na vás je přijít na to, co skrývají útroby skříňky.

http://youtu.be/jg8uMzPwHyE


A ještě obrázek:



VYHLÁŠENÍ NOVÉHO ROČNÍKU OBOU SOUTĚŽÍ

1. října 2015 v 23:36 | Jiří Toman
Milí přátelé
Omluvte, prosím, malý skluz zahájení soutěží, které jsem sliboval na září. Se změnou oficiálního organízátora - NTM místo Betlémské bylo spojeno několik nejasností s přípravou dílů. V tom je nyní jasno😊. Převod těchto stránek na stránky NTM však ještě nějaký týden potrvá.


Soutěž
VYROB SI SVŮJ PARNÍ MOTOR
- Zahajuje druhý ročník.

Cílem je vyrobit libovolný parní motorek poháněný parou z domácího papiňáku. (Membránový, pístový či lopatkový).

Hodnocení motoru - Měřit se bude výkon pomocí třecí špalíkové brzdičky. Pokusíme se připravit alternativu - měření elektrického výkonu alternátorkem poháněným třecím převodem. (jeho průměrná hodnota za poslední minutu měření) a Technické vylepšení = technický prvek dosud nepoužitý, novátorský.

Podmínky měření - Elektrický vařič asi 1 500W, běžný tlakový hrnec, hladký válcový setrvačník na motoru (pro přitlačení špalíkové brzdičky, či třecího převodu).

Kategorie soutěžících -
1) STŘEDOŠKOLÁCI - třeba i malé týmy s jedním motorem
2) OSTATNÍ - vysokoškoláci, rodinné týmy (např. děda + vnuk, otec + syn), kutilové jakéhokoliv věku)


Nabídka NTM - Technické muzeum zadalo výrobu patnácti rotačních šoupátek pro jednočinné parní motory. Ta budou zdarma pro prvních patnáct přihlášených účastníků. Podmínkou je ovšem účast v soutěži, jinak se šoupátko musí vrátit. Všichni pravděpodobně budou moci dostat i pár kuličkových ložisek od firmy SKF. (Rozměry d10 - D26 - B8mm) a dále jeden kus silikonové membrány tloušťky 1mm.

TERMÍNY SOUTĚŽE - přesně uvedu během podzimu.
První kolo - Únor 2016
Druhé kolo - Červen 2016
Soutěž bude v prostoru NTM, pro mimopražské je první kolo nepovinné, ale výrazně doporučené.

PŘIHLÁŠENÍ do soutěže
Na mojí adrese jiritom@seznam.cz Napište, prosím kategorii, jméno a bydliště, v kategorii
- Středoškolák - prosím jméno zainteresovaného učitele, jemuž bude na účet školy zasláno šoupátko (mimopražským, s pražákama se dohodneme na předání)
- Ostatní - uveďte, prosím věk, případně složení týmu. Předání šoupátka bude obdobné.

Děkuji, Jiří Toman



Soutěž
STIRLINGŮV MOTOR
Zahajuje jubilejní DESÁTÝ ročník

Největší ZMĚNY:
Soutěž je pořádána Národním technickým muzeem (NTM), kde budou obě kola.
Kromě kategorie STŘEDOŠKOLÁCI se vypisuje i kategorie OSTATNÍ, stejně jako u parních motorů.
Vítáni jsou rodinné týmy, ale i vysokoškoláci a kutilové každého věku.

Cílem je vyrobit fungující model Stirlingova teplovzdušného motoru.

Hodnocení soutěže: Soutěží se v OTÁČKÁCH, TECHNICKÉM VYLEPŠENÍ a DESIGNU. Nepovinná disciplína je POHON (Vyrob cokoliv zajímavého, co budeš svým motorkem pohánět)

Podmínky soutěže: Základní podmínkou je zachovat rozměry komory (konzervy) - D = 100+|- 2mm,
H = 65+|-2mm, kterákoliv součástka může být vlastní = lepší. Příkon plamene zemního plynu je 1 litr za 40 sekund, u propanbutanu asi 1 litr za 120 sekund

Nabídka NTM: NTM nechalo vyrobit 60 kusů sad dílů pro zájemce s ložisky opět od SKF. Sady jsou zdarma (přestože mají hodnotu minimálně 500 Kč). Povinná je účast v soutěži, nebo vrácení sady.

Termíny soutěže
1. Kolo - Duben 2016 - NTM
2. Kolo - Květen 2016 - NTM
Přesné termíny uvedu později (bude to dilema pracovní, či nepracovní den? Během pracovní doby, nebo po?

Přhlášení do soutěže - Stejně jako u parních motorů na mé adrese jiritom@seznam.cz

Děkuji za zájem o soutěž

Jiří Toman