Květen 2016

DESÁTÝ ROČNÍK, FINÁLE

11. května 2016 v 19:30 | Jiří Toman
Milí přátelé
První desetiletí naší stirlingové soutěže je za námi !

Video kameramana NTM na úvod:

Co přinesl tento desátý ročník, na jehož startu bylo 16 motorů? (dva účastníci měli po dvou)

1) Nová kategorie OSTATNÍ se osvědčila, přináší nové nápady většinou už zkušenějších účastníků a tím slouží jako inspirace pro všechny.

2) Účast zahraničních studentů (gymnázium Antwerpy).

3) Účast dívek z gymnázia v této technické záležitosti.

4) Opět novinku v technickém vylepšení (viz vítěz v této disciplíně)

Nejprve tabule účastníků

Výsledky soutěže

Kategorie STŘEDOŠKOLÁCI
a) Otáčky:

1. místo: M VOLTR, Š SVOBODA HK - 1 249 ot/min - vítězné otáčky z prvního kola

2. místo: R JONEŠ také SPŠ HK - 1 061 ot/min

3. místo: DUŠÁK & KOSTROUN team - 1034 ot/min

Vidíme vyrovnané otáčky, všichni za použití Helia. A byli to hradečáci, kteří jako první přišli s jednoduchým způsobem, jak Helium dostat do motoru: Prostě vyjmout píst s ojnicí, otočit motorek vzhůru nohama, vstříknout Helium a nasadit píst a potom teprve otočit a jít na start. Nevýhoda této metody je ta, že se špatně pracuje s předehřátým motorkem a též míra výměny vzduchu za Helium je nejistá. Nicméně, použitelné pro každého - začátečníka a ihned.

Kategorie OSTATNÍ
a) Otáčky:

1. místo: TOMÁŠ BAŽANT 1 497 ot/min

2. místo: JAN VINCENCI 437 ot/min

3. místo: J VRBKA team 416 ot/min

Tomáš - dnes student ČVUT - sice nepřekonal svůj vlastní rekord soutěže 1804ot/min, ale viděli jsme velice promyšlený postup spouštění motorku, který od své podoby z minulé soutěže dosáhl značných změn, které popíši později.

TECHNICKÉ VYLEPŠENÍ:
Kat. Středoškoláci:

1. místo nebylo uděleno
2. místo: M Voltr, Š Svoboda - za dokonalé spojení pomocí přírub.
Oba motory z hradecké dílny byly podobné a pěkně vypracované, ale st. č. 9 bylo o něco lepší.
3. místo: Dušák & Kostroun team - za vyvážení klikových mechanismů.
I zde jsme dlouho váhali, co je důmyslnější, zdali příruby, či vyvážení. A tak rozhodla opakovaná účast v
soutěži a stálé vylepšování motorů.
Kat. Ostatní:

1. místo: Tomáš Bažant - za dokonalý výměník tepla umístěný na vnitřní stěně ohřívané strany motoru a promyšlený
odvod tepla na studené straně.


2. a 3. místo nebylo uděleno.


DESIGN

Ceny udělovány odborníky NTM v oboru bez ohledu na kategorie - s ohledem na vzhled, funkčnost prvků a technické zpracování detailů.

1. místo: Dušek & Kostroun team
2. místo: Tomáš Bažant
3. místo: Jan Vincenci


Nejhezčí motorek 10. ročníku (v rámci standardních motorů)


POHON - nepovinná disciplína

V této disciplíně byl jedinný příspěvek - pohon modelu hvězdicového pětiválce hnaného stabilně motorkem - vše z dílny HONZI VINCENCI.


Překvapení přišlo z VOŠ Žďáru nad Sázavou, spolu s panem profesorem Františkem Mičkou a jeho teamem žáků.( J Vrbka team)
Přivezli sebou dva sebou dva krásně provedené motorkyz nichž ten menší by zaručeně získal cenu za technické vylepšení, kdyby svými povinnými rozměry patřil mezi soutěžící, zaručeně by získal cenu za Technické vylepšení.
Pohleďne na ně:



Pravý, větší motorek je krásně provedený Stirling gama s nádherně propracovaným klikovým mechanismem.
Pro porovnání s naši i "plechovkovými" motorky byl postaven na startovní plamen s výsledkem 416 ot/min.
Levý, menší motorek je poháněn lihovým kahanem a funguje poněkud jinak, než běžné stirlingy:
Na čele má otvor s klapkou, kolem níž proudí horké spaliny lihu. Při sání pístu se klapka odkryje a motor nasaje horké spaliny. V dolní úvrati klapka opět zakrývá otvor, spaliny se ochlazují, zmenšují svůj objem a píst je podtlakem vtahován do horní úvrati. Setrvačností opět dojde k sání a cyklus se opakuje.
Pana profesora Míčku poprosím o krátké video a zde jej umístím.

A tady je:

Oba motory, ač nebyly aktivními účastníky soutěže (jinak by Design a Technické vylepšení bylo jejich),
rozhodně letošní stirlingovou soutěž obohatily a děkujeme jejich autorovi za cestu ze Žďáru do Prahy. A též děkuji za přivedení svých žáků sebou, kteří tak mohli nasát atmosféru soutěže a dostat chuť se sami aktivně příští rok zúčastnit.
A ještě poznámka: Motory možná mohly být zařazeny do nově vypsané nepovinné disciplíny -
Nízkoteplotní Stirling - jakýchkoliv rozměrú - ale to by musely běžet nad hrnkem s horkou vodou, nebo nad plamenem svíčky.


ODMĚNY
K odměnám letos chyběl tradiční foťák pro vítěze otáček, ale zcela nově byl přislíben let v trenažeru Boeingu 737.
Tento let se bude konat v červnu a je určen vítězům v disciplínách:
VOLTR, SVOBODA, BAŽANT, VINCENCI, DUŠEK, KOSTROUN
Během několika dní dostanu dva termíny, ve kterých se let bude konat - na SOU civilního letectví v Praze Ruzyni.
Přestože ani jeden z oceněných není z Prahy, doufám, že se tato vzácná akce vydaří ke spokojenosti studentů.


Profesionální video bude zde:
Fotografie situací jsou umístěny v galerii

Sponzoři odměn: HVM PLAZMA - veškeré nářadí, NTM - Merkur, knihy

Optimistickáé foto před závěrem:
.......