Červen 2016

PARNÍ MOTOR 2.ročník 2. kolo

14. června 2016 v 21:56 | Jiří Toman
Milí přátelé
V závěru příspěvku prvního kola jsem přál soutěžícím hodně invence, jak to obvykle činím.
A ta se v druhém kole opravdu představila v celé šíři, přestože se nedostavili všichni přihlášení soutěžící.

Jako první se představili středoškoláci z SPS a SOU Uničov - Filip Hamrla a Dominik Štrúbel. Svůj parní motor postavili jako jednočinný, pístový, kde píst i válec vyrobili z Alkamidu (= alkalický polyamid PA6, černý - silon), který se výborně obrábí a má nízký součinitel tření.
Při obou svých startech poněkud bojovali s teplotní roztažností, která je skoro 10x větší, než u oceli. A tak museli svůj motor nechat nejprve předehřát, aby se vymezila vůle mezi válcem a pístem a potom se tepve motor rozběhl.
Přesněji: Válec i píst jsou sice vyrobeny ze stejného materiálu, ale zatímco válec se na povrchu
ochlazuje, píst je ohříván parou na teplotu asi 120*C. Odhaduji teplotní rozdíl zpočátku až na 70*C.
Je-li průměr pístu 70mm, potom

přírůstek průměru = průměr x souč. tep. r. x rozdíl teplot = 70 x 70 / 10 000 = 0,49mm
- Skoro půl milimetru !!!
Tudíž, motor buďto zpočátku nejede, nebo se později třením zastaví.
(Pozor, ještě hůře je na tom vychvalovaný teflon)

Kluci si však díky předehřátí poradili a zde je výsledek:

Průměrný výkon za tři minuty měření byl asi 60 mW.


Další soutěžící byl už v kategorii "Ostatní" pan Stanislav Šolc se svým pístovým jednočinným jednoválcem, který jsme podrobně popisovali a viděli na videu v prvním kole.
Motor běžel naprosto spolehlivě, tentokrát s o něco menším výkonem, než v březnu.
Jeho úspěch je pravděpodobně způsoben jeho průměrem a zdvihem, který umožňuje expanzi páry.
Opět doporučuji stránky pana Šolce: http://parnistroj.blogspot.cz


Staronovým soutěžícím byl náš ze Stirlingů známý chrudimský - dnes už vysokoškolák Ondra Vlček.
A i v této soutěži přišel s originální koncepcí uspořádání motoru:




- Veliký průměr jednočinného membránového "válce", vyrobeného z přebytečného kastrólu, pohyb je převeden lomenou, kolmou pákou na klikový mechanismus, jehož setrvačník mohl být mohutnější.
Motor, který jinak nesl znaky dobrého konstruktéra, byl též poznamenán spěchem a dokončováním na poslední chvíli, což se projevilo ne zrovna dobrým seřízením a tím nízkým výkonem - asi 40 mW
A tak zde mohu tvrdit, že tento motorek má před sebou slibnou budoucnost.


Naprosto největším překvapením byl dvoučinný pístový motor opět našeho dobrého známého, který překvapoval svými Stirlingy - Jan Vincenci - též vysokoškolák (připomínám - oba původně z Chrudimské SPŠ)

To, co vidíme, je velice elegantní, pístový, dvoučinný parní motor s přímočarým šoupátkem.
Silonový válec je spolu se šoupátkem v krásně natřeném, plechové obalu. Pístní tyč je vedena ve vodítku - křižáku, aby radiální síla z ojnice nezpůsobovala ohyb pístní tyče.
Ojnice je zdvojená - rozvidlená a uložená ve valivých ložiskách. To je výborné, to tu ještě nebylo!

Ploché šoupátko je ovládáno vačkou otáčející se v kulise! Vačkovo - kulisový mechanismus! VYNIKAJÍCÍ !!
Kdo z vás se o něčem takovém učil, přátelé? Co je na tom tak dobrého?
Běžný klikový mechanismus způsobuje, že se přívod páry plynule otevírá a zavírá. Zdvih má sinusovou funkci. Pro funkci parního motoru je dobré, jestliže se šoupátko rychle otevře, zůstane skoro nepohnutě otevřené a potom se rychle zavře. Pára se tolik neškrtí během zdvihu a jsou menší ztráty. Podívejme se na něj zblízka:

Uložení klikového hřídele je ve valivých ložeskách. Někoho můžou mást klasické "domečky" kluzných ložisek. V nich však jsou zabudována ložiska kuličková. Vypadá to však elegantně. K tomu ta pěkná zelená barva a mosazná Stauferova maznice!

Setrvačník je též originál.
K náboji a desce použité z nějakého jiného mechanizmu je nalit olověný věnec a hladce osoustružen.
Motor má tak slušnou setrvačnost. (Moment setrvačnosti pro tenký věnec - obruč vypočteme vynásobením hmotnosti krát střední poloměr na druhou).

Zde si vyslechněte rozhovor s tvůrcem (přejatý z blogu pana Šolce, profi video NTM zatím vázne).

- příspěvek z 23.6.2016


Pěkné a tvořivé prázdniny všem přeje

Jiří Toman




.

.

LET V BOEINGU 737 - odměna pro vítěze

9. června 2016 v 22:50 | Jiří Toman

Milí přátelé
To, co bylo na těchto stránkách slíbeno a po soutěži z nejistoty nevysloveno, to se nakonec POVEDLO a byl to nádherný zážitek ;-)
Vedoucí dílen SOŠ civilního letectví v Ruzyni pan Deyl nám přislíbil let v trenažeru Boeingu 737, který mají přímo ve své odborné učebně.
Dva úspěšní soutěžící Pavel Dušák a Franta Kostroun z SPŠ automobilní dnes dorazili z Českých Budějovic a společně jsme strávili krásnou hodinku v kokpitu obrovského stroje.


Po vysvětlení základních funkcí řízení se s námi náš báječný pilot Ladislav Bílek v rychlosti asi 450 km/h odlepil od země, vzlétl do výšin a zakroužil nad Prahou. Člověk cítil, jak se s ním celý kokpit naklápí a fyzicky se dala cítit i odstředivá síla a lehtání v žaludku při klesání.
Přistání bylo provedeno formou TOUCH AND GO - na konci přistávací dráhy jsme se opět vznesli a k řízení zasedl Franta Kostroun


Jeho oblet byl zcela pohodový a člověk by si mohl říci, jaká je to krásná vyhlídková záležitost.
Touch and go proběhlo skvěle, stejně jako výměna pilotů za za letu.


Pavel výborně vzlétl a ve ve výšce odhadem 1000m otáčel okruhem letadlo zpět k přistávací dráze. Jenže otáčka se poněkud protáhla a při stálém klesání už nebyl čas na manévrování a zatáčku obráceným směrem.
Zem se nezadržitelně blížila pokus o nouzové přistání při rychlosti asi 260km/hod na poli nemohl vyjít.
Nakonec se pár desítek metrů přímo před námi objevil hangár a to byl náš konec.



Zachránci z trosek letounu vylovili černou skříňku,v níž byla nahrána první část letu a tudíž jí můžete sledovat i Vy. :-)





Na konci června - 29.6. ve středu opět ve dvě hodiny mohou další let podniknout vítězové z Hradce Králového.
Podaří se jim to sdělit??

Pěkné, tvořivé prázdniny všem přeje

Jiří Toman