Červen 2017

FINÁLE 11. ročníku

5. června 2017 v 0:24 | Jiří Toman



Milí přátelé

Jedenáctý ročník naší soutěže je za námi a opět přinesl nová překvapení a báječné motivace.

Naše různorodé společenství z devíti měst a třinácti škol, soustředěné a sjednocené jediným zájmem, vytvořilo opravdu plodnou atmosféru, která bude mít svůj dosah i v příštích letech.

Na úvod je potřeba pochválit všechny soutěžící, protože dalších čtrnáct přihlášených (většinou z Prahy) na soutěž nepřišlo. A všichni, kdo prošli náročnou stavbou motorku, chápou proč.


Zde optimisticky navržená, výsledková tabule:



Hlavní disciplína OTÁČKY je patrná z přehledu:

1. místo - 1543 ot/min - Martin Voltr a Šimon Svoboda SPŠ Hradec Králové

2. místo - 729 ot/min - Ladislav Mátl - SOU Dačiceijm bt

3. místo - 655 ot/min - Dušák & Kostroun team - VOŠ a SPŠ automobilní České Budějovice


Pojďme zde dát prostor vítězům letošního ročníku, maturantům, kteří se naší soutěže zúčastnili potřetí:


Samotná koncepce našeho motoru se nijak nevymyká standardu, prostě klasika :) Vždy jsme se snažili jít co nejjednodušší cestou, což se nám nakonec vyplatilo. Chladič nám sehnal učitel a je původně ze staré vojenské radiostanice. Na komoru jsme použili konzervu od kočičího žrádla, které jsme vyklopili ve škole do záchodu :D a je přilícována vysoustruženou ocelovou přírubou k chladiči. Přehaněč jsme použili ten, který jsme vám ukazovali z lehkého plastu. Byl nalepen na tyčce ze sklolaminátu o průměru 5 mm, pro kterou jsme soustružili a vystružovali průchodku z litiny. Pístek klasický, soustružený z duralu o průměru 22 mm, a válec soustružený a přesně vystružený rovněž z litiny jako průchodka. Klikový mechanismus uložen a sestaven klasicky, jako téměř u všech motorků na Vaší soutěži. Původně jsme použili hliníkový setrvačník, ale více se nám osvědčil setrvačník mnohem lehčí, vyrobený z plastu. Zdvih pístku= 16 mm, zdvih přehaněče= 11 mm.

Na motorku tedy nejsou žádné speciální vychytávky, poslední náš výsledek je spíše důsledkem tříletého ladění a odstraňování much (například se nám osvědčilo to, že se přehaněč nepohybuje přesně uprostřed komory, ale trochu níže tak, že v dolní úvrati téměř sedí na dně, ale v horní úvrati má ještě kousek mezeru). Myslíme si, že na otáčky má největší vliv to, jak přesně je motorek vyroben (aby neházela klika, vše dobře těsnilo a nic nedrhlo a kladlo co nejmenší odpor) a mnohem méně podstatné už je např. to jak velký je chladič nebo jakým způsobem se motorek chladí :)

Takhle by to asi bylo vše, pokud by Vás ještě něco zajímalo ohledně našeho motorku, klidně se ptejte :)

PS: Na příští rok chci postavit nový motorek, hranice 2000 ot/min mi nedá spát ˇ

Šimon Svoboda


Děkuji Šimonovi a rád bych vyzdvihl tu červeně vyznačenou větu !!


V disciplíně Technické vylepšení bylo opět rušno:

1. místo č.8 - Dominik Štrúbel - SPŠ Uničov - Chlazení Peltiérovými články - novinka
2. místo č. 17 - Petr Semerák - gymnázium Náchod - Průtočné chlazeni - novinka
3. místo č.3 - Ondřej Machoň - SOU Dačice - tepelná izolace teplé a studené části motoru
3. místo č.2 - Jan Záruba, Jan Šturm - SPŠ Trutnov - tepelná izolace teplé a studené části motoru.



Vítěz disciplíny - Technické vylepšení - Na horní, horní desce motoru jsou dva Peltierovy články, které odebírají teplo, vytváří el. proud a pohání ventilátorky, které vhání vzduch do chladičů, umístěných na studených stranách Peltiérových článků.



Disciplína DESIGN: Hodnotila odborná porota bez ohledu na kategorie (Studenti/Ostatní)
1. místo č. 12 - Dušák & Kostroun team VOŠ a SPŠ automobilní, České Budějovice
2. místo č. 5 - Patrik Mareš - SOU Dačice
3. místo č. 19 - František Košíček VOŠ a SPŠ automobilní České Budějovice


Vítězný motorek v kategorii design připadal hodnotitelům jako hotový komerční produkt. Obdivovali vyváženost hmoty, jednotu tvaru, v tomto případě kruhové linie, tvořící jakýsi industriální dekor. Porotu upoutala i čistota provedení.


V soutěži byly mezi studentskými pracemi též dva motory v kategorii OSTATNÍ, a to č. 1 a 19:

č.1 - Dominik Kryska a Richard Jelen z SPŠ Karviná - vyrobili pěkný, ležatý Stirlingův motor gama. Jejich přínosem bylo to, že téměř celý motor byl vyrobený na 3D tiskárně. Při soutěži se nerozběhl kvůli uvolněnému setrvačníku.

č. 19 - František Košíček z VOŠ a SPŠ automobilní České Budějovice (učitel žáků Dušák&Kostroun team) vyrobil ležatý Stirlingův motor alfa - ten je v naší soutěži novinkou


Jeho otáčky - 703 ot/min přirozeně nesoutěžily s ostatními. Získal však 3. místo v disciplíně design


Milí přátelé
Vidíte, že soutěž byla velice plodná. Fotografie dalších motorů dám později do galerie.
Na závěr nemohu vynechat dvě milé účastnice soutěže, Janu a Žeňu, které si svůl loňský motor podstatně vylepšily a vyrobily si nový, vodou a ledem chlazený motorek. S oběma pak byly rovnocennými partnery všech soutěžících.
Zúčastnily se už prvního kola, kde namístě dokázaly improvizovat a pro netěsnící motorek si vystřihly papírové těsnění a motor se rozběhl. Báječné holky😊

Pěkné, zasloužené prázdniny všem soutěžícím přeje

Jiří Toman

PS: Z průběhu soutěže bude profesionální video, odkaz na něj přidám