FINÁLE 11. ročníku

5. června 2017 v 0:24 | Jiří Toman



Milí přátelé

Jedenáctý ročník naší soutěže je za námi a opět přinesl nová překvapení a báječné motivace.

Naše různorodé společenství z devíti měst a třinácti škol, soustředěné a sjednocené jediným zájmem, vytvořilo opravdu plodnou atmosféru, která bude mít svůj dosah i v příštích letech.

Na úvod je potřeba pochválit všechny soutěžící, protože dalších čtrnáct přihlášených (většinou z Prahy) na soutěž nepřišlo. A všichni, kdo prošli náročnou stavbou motorku, chápou proč.


Zde optimisticky navržená, výsledková tabule:



Hlavní disciplína OTÁČKY je patrná z přehledu:

1. místo - 1543 ot/min - Martin Voltr a Šimon Svoboda SPŠ Hradec Králové

2. místo - 729 ot/min - Ladislav Mátl - SOU Dačiceijm bt

3. místo - 655 ot/min - Dušák & Kostroun team - VOŠ a SPŠ automobilní České Budějovice


Pojďme zde dát prostor vítězům letošního ročníku, maturantům, kteří se naší soutěže zúčastnili potřetí:


Samotná koncepce našeho motoru se nijak nevymyká standardu, prostě klasika :) Vždy jsme se snažili jít co nejjednodušší cestou, což se nám nakonec vyplatilo. Chladič nám sehnal učitel a je původně ze staré vojenské radiostanice. Na komoru jsme použili konzervu od kočičího žrádla, které jsme vyklopili ve škole do záchodu :D a je přilícována vysoustruženou ocelovou přírubou k chladiči. Přehaněč jsme použili ten, který jsme vám ukazovali z lehkého plastu. Byl nalepen na tyčce ze sklolaminátu o průměru 5 mm, pro kterou jsme soustružili a vystružovali průchodku z litiny. Pístek klasický, soustružený z duralu o průměru 22 mm, a válec soustružený a přesně vystružený rovněž z litiny jako průchodka. Klikový mechanismus uložen a sestaven klasicky, jako téměř u všech motorků na Vaší soutěži. Původně jsme použili hliníkový setrvačník, ale více se nám osvědčil setrvačník mnohem lehčí, vyrobený z plastu. Zdvih pístku= 16 mm, zdvih přehaněče= 11 mm.

Na motorku tedy nejsou žádné speciální vychytávky, poslední náš výsledek je spíše důsledkem tříletého ladění a odstraňování much (například se nám osvědčilo to, že se přehaněč nepohybuje přesně uprostřed komory, ale trochu níže tak, že v dolní úvrati téměř sedí na dně, ale v horní úvrati má ještě kousek mezeru). Myslíme si, že na otáčky má největší vliv to, jak přesně je motorek vyroben (aby neházela klika, vše dobře těsnilo a nic nedrhlo a kladlo co nejmenší odpor) a mnohem méně podstatné už je např. to jak velký je chladič nebo jakým způsobem se motorek chladí :)

Takhle by to asi bylo vše, pokud by Vás ještě něco zajímalo ohledně našeho motorku, klidně se ptejte :)

PS: Na příští rok chci postavit nový motorek, hranice 2000 ot/min mi nedá spát ˇ

Šimon Svoboda


Děkuji Šimonovi a rád bych vyzdvihl tu červeně vyznačenou větu !!


V disciplíně Technické vylepšení bylo opět rušno:

1. místo č.8 - Dominik Štrúbel - SPŠ Uničov - Chlazení Peltiérovými články - novinka
2. místo č. 17 - Petr Semerák - gymnázium Náchod - Průtočné chlazeni - novinka
3. místo č.3 - Ondřej Machoň - SOU Dačice - tepelná izolace teplé a studené části motoru
3. místo č.2 - Jan Záruba, Jan Šturm - SPŠ Trutnov - tepelná izolace teplé a studené části motoru.



Vítěz disciplíny - Technické vylepšení - Na horní, horní desce motoru jsou dva Peltierovy články, které odebírají teplo, vytváří el. proud a pohání ventilátorky, které vhání vzduch do chladičů, umístěných na studených stranách Peltiérových článků.



Disciplína DESIGN: Hodnotila odborná porota bez ohledu na kategorie (Studenti/Ostatní)
1. místo č. 12 - Dušák & Kostroun team VOŠ a SPŠ automobilní, České Budějovice
2. místo č. 5 - Patrik Mareš - SOU Dačice
3. místo č. 19 - František Košíček VOŠ a SPŠ automobilní České Budějovice


Vítězný motorek v kategorii design připadal hodnotitelům jako hotový komerční produkt. Obdivovali vyváženost hmoty, jednotu tvaru, v tomto případě kruhové linie, tvořící jakýsi industriální dekor. Porotu upoutala i čistota provedení.


V soutěži byly mezi studentskými pracemi též dva motory v kategorii OSTATNÍ, a to č. 1 a 19:

č.1 - Dominik Kryska a Richard Jelen z SPŠ Karviná - vyrobili pěkný, ležatý Stirlingův motor gama. Jejich přínosem bylo to, že téměř celý motor byl vyrobený na 3D tiskárně. Při soutěži se nerozběhl kvůli uvolněnému setrvačníku.

č. 19 - František Košíček z VOŠ a SPŠ automobilní České Budějovice (učitel žáků Dušák&Kostroun team) vyrobil ležatý Stirlingův motor alfa - ten je v naší soutěži novinkou


Jeho otáčky - 703 ot/min přirozeně nesoutěžily s ostatními. Získal však 3. místo v disciplíně design


Milí přátelé
Vidíte, že soutěž byla velice plodná. Fotografie dalších motorů dám později do galerie.
Na závěr nemohu vynechat dvě milé účastnice soutěže, Janu a Žeňu, které si svůl loňský motor podstatně vylepšily a vyrobily si nový, vodou a ledem chlazený motorek. S oběma pak byly rovnocennými partnery všech soutěžících.
Zúčastnily se už prvního kola, kde namístě dokázaly improvizovat a pro netěsnící motorek si vystřihly papírové těsnění a motor se rozběhl. Báječné holky😊

Pěkné, zasloužené prázdniny všem soutěžícím přeje

Jiří Toman

PS: Z průběhu soutěže bude profesionální video, odkaz na něj přidám
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama