Květen 2018

Dvanáctý ročník - FINÁLE

28. května 2018 v 8:15 | Jiří Toman
Milí přátelé
Další ročník soutěže je za námi. Na startovním plameni stanulo třináct motorů.

A tady si dovolím malou poznámku k účasti:
Jak víte, sady dílů jsou dost drahé a máte je grátis - vlastně ne zadarmo, za účast v soutěži.
Přirozeně musíme za tyto sady vykázat úměrnou účast v soutěži. V posledních dnech jsem dostal pět mailů s omluvou a přitom stačilo motory předem přinést do NTM, pustil bych je já.
Nezbývá, než chybějící přihlásit do příštího ročníku a nebo požádat o součástky, nebo rozpracované motory nazpět. Ještě musím dodat, že pro NTM neexistuje mechanismus, jak by šlo sadu dílů prodat.

A nyní rovnou k výsledkům soutěže, která měla letos ve všech třech hodnocených disciplínách velmi slušnou úroveň. A jako každoročně i s překvapením v disciplíně Technické vylepšení.



OTÁČKY:

Průběh této disciplíny byl docela dramatický: Jesse de Jong (Holanďan) vítězil se svým vodou s ledem chlazeným motorem až do samého závěru 961 ot/min Při posledním startu druhého rozběhu jej předběhl Láďa Mátl se svým velice jednoduchým motorem a velmi rovnoměrnými otáčkami, které na okamžik dosáhly 1001 ot/min. Při závěrečném hodnocení nám prozradil, že tajemství jeho úspěchu spočívá ve velmi lehkém přehaněči.
Na fotografii motoru vidíme, že vypadá jako ta nejzákladnější verze a tak má tento svižný motorek má další potenciál k vylepšování.
Na třetím místě se umístily naše věrné dívky Jana a Evženie z malostranskéhu gymnázia - 724ot/min, které na svých motorech poctivě pracují.
Celkově tuto disciplínu pozitivně ovlivnilo to, že se většina soutěžících naučila využívat Helia, které je při soutěži k dispozici.
A ještě poznámka k vítěznému motoru: Pro lehký přehaněč stačí menší setrvačník (navíc vyvážený), takový jde rychleji do otáček. (pro běžný přehaněč jedno CD nestačí)


TECHNICKÉ VYLEPŠENÍ
Na prvním místě se jednoznačně umístil Jan Šturm s Janem Zárubou z SPŠ Turnov. Peltiérův článek jsme už v soutěži měli, ale takový, který elektřinou vyrobenou z odpadního tepla pohání čerpadýlko a vodou chladí část základové desky, ještě ne.
A než se podíváme na fotografie, vyjmenujme co dalšího motor nabízí:
- Plynule regulovatelné délky ojnic ( hodí se pro nastavení krajních úvratí)
- Ložisko z pevného disku HDD
- Izolace mezi topící a chladící částí komory
-Držák pracovního válce z 3D tisku
- Na druhé straně je válec utěsněn - přitlačen na gufero
zkrátka Honza Šturm s Honzou Zárubou si se svým motorem vyhráli.




Na druhém místě je motorek č. 9 Petra Vondráka z SOU Dačice za jeho originální výrobu přehaněče : protipožární polyuretanovou - tudíž teplu odolnou pěnu vstříkli do předem připravené formy a axiálně na pístní tyči zajistili podložkami. Vynikající nápad hodný následování.
Na třetím místo jsme ocenili motory dva za chytrý způsob utěsnění komory - Jakub Kříž (3) pomocí běžné zavařovací gumy (je měkká a vydrží) a Láďa Mátl (11) pomocí podélně naříznuté bužírky z teplotě odolného kabelu. Jeho spoj konců evidentně těsnil.

DESIGN
NA první místo se svým výrazným vzhledem (červeň a stříbro) vyhoupl motor č. 8 Kdeňka Kuty a Víti Procházky.
Druhý, který svým vzhledem připoutával pozornost byl motor č. 2 Honzů Šturny a Záruby - jemná, vyvážená konstrukce - viz předcházející fotky.
Třetí místo si svým něžným vzhledem vysloužil vodou chlazený motorek č. 5 Jany a Evženy.


Zbývající motory budete mici posoudit v galerii.



SOUTĚŽ "VYROB SI SVŮJ PARNÍ MOTOR"

Po skončení naší stirlingové soutěže proběhla její mladší sestra - soutěž parních motorů, která měla jediného účastníka :

.....

.....



Na závěr děkuji všem za trpělivost a důvtip, který museli vyvinout všichni soutěžící.
Všichni jsou v podstatě vítězové - sami nad sebou.